Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Hodowcy najchętniej wybierają buhaje rasy Limousine

  • www.farmer.pl
  • Autor: farmer.pl, ak
  • Data: 17-08-2012, 20:41

Do krzyżowania towarowego hodowcy wybierają głównie buhaje rasy Limousine - mówi portalowi farmer.pl Tomasz Goliński, dyrektor Wielkopolskiego Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt w Poznaniu z siedzibą w Tulcach.

Mimo, że na rynku jest szeroki wybór nasienia buhajów ras mięsnych, główną metodą rozrodu w stadach mięsnych jest krycie naturalne. Większość stad mięsnych utrzymuje własne rozpłodniki, które chodzą między krowami. Wiąże się to przede wszystkim z systemem utrzymania tych zwierząt - bardzo często są one na pastwiskach cały rok, dlatego trudno organizacyjnie przeprowadzić inseminację w takich stadach, bywa to również niebezpieczne.

W dużych stadach, jeśli wykonuje się sztuczną inseminację, to przede wszystkim u krów wybitnych - wtedy dobiera się odpowiedniego buhaja do konkretnej krowy. Inseminacja może być wykonywana też w stadach małych, gdzie nie opłaca się utrzymywać buhaja.

Nasienie buhajów mięsnych sprzedawane przez WCHiRZ w Tulcach wykorzystywane jest przez hodowców głównie do krzyżowań towarowych w stadach bydła mlecznego.

- W sytuacji , gdy ktoś zbliża się do kwoty mlecznej, nie chce już zwiększać stanu bydła mlecznego u siebie, to gorsze krowy inseminuje buhajami mięsnymi i łatwiej mu sprzedać zwierzęta, czy samemu odchować i sprzedać utuczone na żywiec - mówi Tomasz Goliński.

Dodaje, że hodowcy przy wyborze buhaja kierują się głównie własnymi upodobaniami co do rasy, jednak największą popularnością cieszy się rasa Limousine.

- Wiąże się to z łatwością wycieleń. Cielęta w chwili porodu mają małe główki, są dobrze ułożone i stosunkowo mniejsze - wyjaśnia dyrektor WCHiRZ w Tulcach.

Rozchód nasienia w Wielkopolskim Centrum Hodowli i Rozrodu Zwierząt w 2011 roku to łącznie około 450 tys. porcji, z tego 80 tys. porcji nasienia buhajów mięsnych oraz 370 tys. buhajów ras mlecznych (głównie czarno-biały HF).

Spośród 80 tys. sprzedanych porcji nasienia buhajów ras mięsnych, 39,2 proc. pochodziło od buhajów rasy Limousine , 16,8 proc. od buhajów Charolaise, 9,2 proc. od BBB (rasa Belgijska błękitno-biała) oraz 8,7 proc. od Aberdeen Angus.

Za porcję nasienia w WCHiRZ w Tulcach trzeba zapłacić od 25 do 55 zł zależnie od rasy, wartości hodowlanej i producenta nasienia (produkcja własna, czy import).

Podobał się artykuł? Podziel się!
Hossa na zbożach POPRZEDNI ARTYKUŁ

Hossa na zbożach

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 111) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.