Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

IERiGŻ: W grudniu jaja przestały drożeć

W grudniu 2017 r. jaja przestały drożeć, a średnia miesięczna cena jaj wszystkich klas wagowych, sprzedawanych przez zakłady pakujące, wyniosła 51,93 zł/100 sztuk i była o 7,1 proc. niższa niż w listopadzie, choć o 45 proc. wyższa niż w grudniu 2016 roku. Może to oznaczać początek końca koniunkturalnego boomu na rynku jaj konsumpcyjnych - czytamy w raporcie Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej "Rynek rolny - styczeń 2018".

IERiGŻ: W grudniu jaja przestały drożeć
fot. shutterstock

Od sierpnia do listopada 2017 r. wystąpiła bardzo silna wzrostowa tendencja cen na polskim rynku jaj, która nasilała się w poszczególnych, kolejnych miesiącach. W związku z wykryciem w jajach pochodzących głównie z Belgii i Holandii, niedozwolonych substancji i wycofaniem dużych partii takich jaj z handlu detalicznego w wielu krajach UE, szczególnie w Niemczech, Belgii, Holandii i Szwecji, w krótkim czasie wystąpiła luka podażowa na rynku unijnym. Stało się to przyczyną silnego wzrostu cen jaj, który objął także Polskę.

W Polsce dodatkowym czynnikiem skutkującym niedoborem podaży jaj na rynku było nasilenie się salmonellozy, co powodowało przymusowe wycofywanie zakażonych jaj z rynku spożywczego. Wzrost cen eksportowych, wywołany luką podażową na rynku UE, zachęcał też do wzrostu korzystnej sprzedaży zagranicznej kosztem zmniejszania podaży w kraju.

W grudniu 2017 r. jaja przestały drożeć, a średnia miesięczna cena jaj wszystkich klas wagowych, sprzedawanych przez zakłady pakujące, wyniosła 51,93 zł/100 sztuk i była o 7,1% niższa niż w listopadzie, choć o 45% wyższa niż w grudniu poprzedniego roku. Może to jednak oznaczać początek końca koniunkturalnego boomu na rynku jaj konsumpcyjnych.

W skali całego roku przeciętna miesięczna cena jaj wszystkich klas wagowych była o 15,4% wyższa niż w 2016 r., ale tylko o 7,4% niż w 2015 r. W relacji rok do roku najbardziej, bo aż o 19,6% podrożały jaja bardzo duże, klasy XL. Jaja duże, klasy L były droższe o 16,3%, a jaja małe, klasy S droższe o 13,6%. Ceny jaj średnich, klasy M wzrosły o 11,9%. W relacji miesiąc do miesiąca, w grudniu 2017 r. najbardziej obniżyły się ceny jaj klasy S, o 11,1% i klasy XL, o 7,4%. Ceny jaj średnich, klasy M były niższe o 3,9%, a dużych, klasy L o 2,7%.

Przeciętne ceny przemysłowych mieszanek pasz pełnoporcjowych dla kur niosek w okresie jedenastu miesięcy 2017 r. były o 1% wyższe od notowanych w analogicznym okresie rok wcześniej, natomiast ceny płacone producentom jaj wzrosły w tym czasie o 26%. Opłacalność produkcji jaj, która w 2016 r. kształtowała się na bardzo niskim poziomie, w 2017 r. uległa więc znaczącej poprawie. Warto też zauważyć, że dynamika przeciętnych miesięcznych cen uzyskiwanych przez producentów jaj była wysoka w relacji do tempa wzrostu cen ich sprzedaży przez zakłady pakujące oraz przez handel detaliczny.

więcej informacji:

jaja RSS ALERT    /    ceny jaj 2017 RSS ALERT    /    ceny jaj RSS ALERT    /    ceny jaj 2018 RSS ALERT    /    IERiGŻ RSS ALERT    /    Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    spożycie jaj RSS ALERT    /    produkcja jaj RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.159.44.54
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.