Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Jaj na Boże Narodzenie nie zabraknie, ale ceny w sklepach mogą wzrosnąć

- W warunkach gospodarki rynkowej mało prawdopodobny wydaje się scenariusz braku jaj w sklepach. Można jednak oczekiwać, że w związku ze zbliżającym się okresem Świąt Bożego Narodzenia zwiększy się popyt konsumpcyjny na jaja, co będzie działać w kierunku wzrostu cen, zarówno na rynku krajowym, jak i unijnym - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Magdalena Kowalewska, ekspert rynków rolnych BGŻ BNP Paribas.

Jaj na Boże Narodzenie nie zabraknie, ale ceny w sklepach mogą wzrosnąć
fot. shutterstock

W połowie października Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz zaalarmowała, że w dużych sieciach handlowych zaczyna brakować jaj. Powodem są wyższe ceny, które polscy producenci otrzymują od podmiotów zagranicznych, co skutkuje wstrzymywaniem dostaw do polskich sklepów. (czytaj więcej)

Magdalena Kowalewska przyznaje, że w ostatnim czasie obserwujemy dynamiczny wzrost cen jaj w kraju.

- Wynika to głównie ze zmniejszonej ich podaży na rynku. W połowie października br. ceny jaj konsumpcyjnych były na najwyższym poziomie w tym roku. Indeks cen jaj Banku BGŻ BNP Paribas w trzecim tygodniu października br. (16-22.10.2017) ukształtował się na poziomie 44,6 zł/100 szt. i był aż o 36% wyższy niż przed rokiem. Według danych MRiRW, w połowie października br. przeciętnie zakłady pakujące sprzedawały jaja konsumpcyjne klasy M za 41 gr/szt., czyli aż o 25% więcej niż przed rokiem, a jaja klasy L po 49 gr/szt., czyli aż o 43% drożej w relacji rocznej - mówi.

Ekspertka zauważa, że wzrost cen jaj widoczny jest również na rynku detalicznym.

- Według danych GUS we wrześniu br. za 1 świeże jajo kurze trzeba było zapłacić 0,52 zł, czyli o 6% więcej niż przed rokiem. Wzrost cen jaj w UE, a także w Polsce, wynika z ograniczonej ich podaży na rynku. Taka sytuacja jest m.in. konsekwencją wykrycia fipronilu na fermach kur niosek w Holandii, Belgii i Niemczech, a następnie w innych krajach UE. W związku z tym cześć stad kur niosek została wybita. Dodatkowo spadek podaży jaj na rynku krajowym związany jest z pojawieniem się salmonelli i prewencyjnym wycofaniem jaj z rynku. Ponadto we Włoszech, które są drugim, po Francji, największym producentem jaj w UE, potwierdzono obecności grypy ptaków - mówi.

Kowalewska wskazuje, że w związku z aferą fipronilową od sierpnia br. odnotowano wzrost popytu importowego na polskie jaja.

- Jak wynika ze wstępnych danych MRiRW w sierpniu br. wolumen eksportu jaj z naszego kraju wyniósł około 50 tys. t, czyli ponad dwukrotnie więcej niż przed rokiem. Jednocześnie warto zaznaczyć, że w okresie od stycznia do lipca br. obserwowaliśmy odwrotne tendencje, a łącznie eksport wyniósł 116 tys. t jaj, czyli o 21% mniej w relacji rocznej. W okresie pierwszych ośmiu miesięcy br. dynamicznie wzrósł eksport do Holandii (+28%), Niemiec (+50%), Węgier (+27%), a także Francji (+72%). W związku z tym prognozujemy, że prawdopodobnie w grudniu br. konsumenci jaj będą musieli zapłacić za nie o 15-25% więcej niż przed rokiem - dodaje.

więcej informacji:

Magdalena Kowalewska RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    rynek jaj w Polsce RSS ALERT    /    fipronil RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    eksport jaj RSS ALERT    /    ceny jaj RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • dyro 2017-10-27 12:58:25
    Jaja dla przemysłu zdrożały ponad 100 % w stosunku do ubiegłego roku. Proszę weryfikować informacje przed publikowaniem bzdur.
  • Mars 2017-10-27 13:45:00
    a gdzie w tekście jest mowa o jajach do przemysłu?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.144.100.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.