Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jaj na rynku będzie coraz mniej

  • Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
  • Data: 18-10-2011, 10:20
Jaj na rynku będzie coraz mniej
Na początku października przestały rosnąć ceny jaj konsumpcyjnych

Po bardzo szybkich wzrostach cen we wrześniu, na początku października przestały rosnąć ceny jaj konsumpcyjnych. Na rynku panuje duża niepewność w związku ze zbliżającym się okresem zakazu stosowania klatek starego typu w chowie kur niosek - informują analitycy BGŻ.

Jak podaje Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w drugim tygodniu października jaja klasy L w zakładach pakowania kosztowały 30,7 PLN/100 sztuk. To prawie o 2 proc. mniej niż tydzień i dwa tygodnie wcześniej. Wyraźnie potaniały również jaja klasy XL. Jaja klasy M utrzymały swoją cenę sprzed tygodnia na poziomie 27,6 PLN/100 sztuk.

Wcześniej, we wrześniu, jaja notowały spore podwyżki cen. Pomiędzy ostatnim tygodniem sierpnia, a ostatnim tygodniem września w zależności od klasy wagowej podrożały one od 2 do 7 proc.

Trudno powiedzieć czy zatrzymanie się podwyżek cen obserwowane w ostatnich dwóch tygodniach zwiastuje bardziej trwały trend czy tylko krótką przerwę we wzrostach.

Dane o wstawieniach kurek do intensywnej produkcji jaj konsumpcyjnych wskazują na możliwość mniejszej produkcji jaj i prawdopodobieństwo wyższych cen w najbliższych miesiącach. W pierwszych ośmiu miesiącach tego roku liczba wstawień w Polsce była o niemalże 20 proc. niższa niż w tym samym okresie przed rokiem. Już wkrótce może mieć to swoje odzwierciedlenie w dalszym spadku produkcji jaj. Komisja Europejska prognozuje, że w czwartym kwartale bieżącego roku polscy producenci dostarczą na rynek o 11 proc. jaj mniej niż w tym samym okresie przed rokiem.

Podobna sytuacja panuje w wielu krajach UE. Wśród najważniejszych z nich duże spadki produkcji przewiduje się we Francji, Holandii i Wielkiej Brytanii. Natomiast produkcja ma rosnąć w Hiszpanii i minimalnie w Niemczech. Niemniej jednak ogólnie w całej UE w ostatnim kwartale roku produkcja ma być o kilka procent mniejsza niż rok wcześniej. Wszystko to wskazuje na dużą możliwość wyższych cen jaj pod koniec roku.

Z drugiej strony niezwykle trudno przewidzieć sytuację po 31.12.2011 roku. Nie wiadomo dziś, jak zachowa się Komisja Europejska i inne kraje członkowskie w stosunku do krajów lub poszczególnych producentów, którzy nadal będą utrzymywali kury nioski w klatkach starego typu. Ewentualne ograniczenia w handlu pomiędzy krajami UE mogą mieć trudne do przewidzenia skutki. Gdyby wprowadzono np. częściowy zakaz eksportu jaj z Polski mogłoby to oznaczać spadek ich cen. Prawdopodobieństwo takiego scenariusza jest w tym momencie bardzo trudne do określenia.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 661) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.