Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Jaja na całego, czyli żniwa na Wielkanoc

  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 14-04-2017, 10:29
Jaja na całego, czyli żniwa na Wielkanoc
fot. Shutterstock

Jaja z cenami, jaja z akwizycjami, jaja z liczbami. Jednym słowem — Wielkanoc. Czas żniw dla niektórych produktów spożywczych właśnie trwa. Wielkanoc to niejedyny jednak szczyt sezonu dla jaja — Boże Narodzenie nie bywa gorsze, bo wtedy też sporo piecze się ciast. Promocyjny szał widać natomiast w tej części branży spożywczej właśnie teraz – informuje Puls Biznesu.

I wbrew pozorom — tak jaja jak majonez czy chrzan to gorące części żywnościowego biznesu, o które biją się największe koncerny i statystycy, a eksporterom robi się czarny PR.

Majonez: nudy konsumpcyjne i fajerwerki właścicielskie. Na majonezy wydajemy rocznie niecałe 700 mln zł, a kategoria uchodzi za mało atrakcyjną — producenci mają na głowie ceny oleju, które potrafią bardzo szybko się zmieniać, a co się z tym wiąże — równie szybko zmienia się ich zarobek. Konsumenci wręcz przeciwnie — wykazują się dużą lojalnością, więc nie sposób tu wyrwać konkurencji znaczącą część rynku. W skali całego kraju rządzi najczęściej majonez Winiary, natomiast Kielecki ma swoje królestwo na południu. Jest też dużo małych, lokalnych marek. Na znaną głównie z Mazowsza, czyli Mosso, pokusił się niedawno japoński branżowy gigant — Kewpie. Trudno jednak o więcej fajerwerków, przynajmniej na poziomie krajowym. Ostatnio zrobiło się tu gorąco na arenie międzynarodowej, gdy Kraft Heinz, producent legendarnego keczupu Heinz, należący do legendarnego inwestora giełdowego Warrena Buffetta, zaproponował połączenie Unileverowi, do którego należy m.in. majonez Hellmann’s. Ostatecznie do tego nie doszło, ale akcje producenta majonezu zdążyły zdrożeć w tym czasie o kilkanaście procent.

Jaja: sensacja goni sensację. Na rynku jaj sensacyjnych wiadomości bywa co niemiara. Miewały dramatycznie niskie ceny, a ich polscy producenci wybijali stada, żeby nie pogłębiać strat. Amerykańscy spożywcy natomiast podbierali jaja klientom ze sklepowych półek, bo szalejąca ptasia grypa sprawiła, że dostawy jaj do ich zakładów zostały wstrzymane. Trwała ostra walka o to, co można, a co nie w reklamie jaj od kur karmionych paszą bez modyfikacji genetycznych, skoro każde jajo (bez względu na to, co jadła kura) jest ich pozbawione. W zeszłym roku branżę zelektryzowały zweryfikowane statystyki — z bycia w ogonie Europy pod względem konsumpcji na poziomie 140-160 sztuk rocznie Polacy wysunęli się przed wskazywanych nam za wzorzec Niemców czy Austriaków. Okazało się, iż jadamy ich średnio… 258 sztuk (w związku ze zmianą metodyki zbierania danych). Jaja robili nam kilka miesięcy temu Rumuni, a ich zrzeszenie producentów donosiło o zalewie kraju przez tani import „wątpliwej świeżości”, „szczególnie z Polski”.

Więcej w Pulsie Biznesu.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • józek z podhala 15-04-2017, 09:34:
ratuj zwierzęta, nie jedz jajek !

Zobacz wszystkie komentarze (1)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 272) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.