Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Jak kształtować wizerunek mięsa w erze postprawdy?

Na kształtowanie opinii publicznej w coraz większym stopniu wpływają emocje i opinie, a nie obiektywne fakty. Postrzeganie mięsa stało się w mediach pionkiem w grze pomiędzy miłośnikami mięsa a antymięsnym lobby - czytamy w "MeatNews", biuletynie informacyjnym Belgijskich Dostawców Mięsa.

Jak kształtować wizerunek mięsa w erze postprawdy?
fot. shutterstock

Autor: MeatNews/Belgijscy Dostawcy Mięsa
Data: 10-12-2018, 11:48

Rene Maillard, dyrektor Belgian Meat Office, zauważa, że w ostatnich latach, za przyczyną nowoczesnych mediów, rozwinęła się nowa debata społeczna na temat konsumpcji mięsa.

- Dyskusja ta koncentruje się wokół tematów żywienia i zdrowia ludzi, dobrostanu i zdrowia zwierząt oraz ochrony środowiska. Liczne tezy podważają spożywanie produktów mięsnych w dłuższej perspektywie czasu. Najbardziej radykalni aktywiści domagają się wprowadzenia całkowitego zakazu spożywania mięsa - pisze.

Maillard wskazuje, że na podstawie spornych dowodów mięso kojarzone jest z wieloma przewlekłymi chorobami, co powoduje, że wiele zaleceń żywieniowych atakuje mięso.

- Zalecenia te są rozpowszechniane przez wielu opiniotwórców, którzy pomijają podstawowe składniki odżywcze mięsa. Wiele dietetycznych zasad żywieniowych propaguje ograniczenie spożycia mięsa. W dodatku coraz więcej ludzi stawia zwierzęta na tym samym poziomie, co jednostkę ludzką. Troska o dobre traktowanie zwierząt wydaje się być głównym powodem ograniczenia lub wyeliminowania spożycia mięsa wielu grup ludności - pisze.

Jak zwraca uwagę prof. dr inż. Frederic Leroy z Wydziału Nauk i Bioinżynierii Wolnego Uniwersytetu Brukselskiego, na kształtowanie opinii publicznej w coraz większym stopniu wpływają emocje i opinie, a nie obiektywne fakty. W jego ocenie percepcja mięsa stała się w mediach pionkiem w grze pomiędzy miłośnikami mięsa a antymięsnym lobby. 

Zespół badawczy prof. Leroy'a opublikował raport, w którym zbadano w jakim kontekście w mediach pojawiają się publikacje na temat wpływu spożywania mięsa na zdrowie. 

- Nasze badania oparliśmy na wiadomościach z MailOnline, jednej z najczęściej odwiedzanych informacyjnych platform internetowych na świecie. Badaliśmy wiadomości z lat 2001-2015 zawierające słowo kluczowe "mięso" w kategorii "zdrowie". Dało to łącznie 1310 wiadomości, które zostały podzielone na pozytywne, negatywne lub obojętne - opisuje Leroy.

Po analizie treści 52 proc. komunikatów oceniono jako negatywne, 35 proc. jako pozytywne, a 13 proc. jako neutralne. Co ciekawe, połowa artykułów odnosiła się do źródła naukowego, jak np. oficjalny instytut zdrowia, instytut badawczy lub konkretne dane naukowe. W 18 proc. odnoszono się do dziennikarstwa z dziedziny żywieniowej, poradnictwa z zakresu medycyny naturalnej lub opinii położnych. W 14 proc. nie udało się odnaleźć źródła podanych informacji, a w 18 proc. źródła w ogóle nie podano. 

więcej informacji:

mięso RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    Rene Maillard RSS ALERT    /    Belgia RSS ALERT    /    wegetarianie RSS ALERT    /    wegetarianizm RSS ALERT    /    spożycie mięsa RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • ufuf 2019-06-16 15:31:15
    Ponad 55% danych naukowych - FAKTÓW , że mięso jest niebezpieczne . A "profesor" kombinuje jak powiedzieć że mięso jest "ok" - takie ok jak azbest

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.211.135.32
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.