Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Jakie są perspektywy eksportu polskiego mięsa do Chin?

Od 2007 r. eksport polskiej żywności do Chin wzrósł ośmiokrotnie, do 163 mln euro. W przypadku eksportu mięsa występują liczne czynniki wpływające na jego poziom. Czy polskie mięso może podbić chiński rynek ?

Jakie są perspektywy eksportu polskiego mięsa do Chin?
Fot. Shutterstock

Michał Koleśnikow, kierownik zespołu ds. analiz sektorowych i rynków rolnych Banku BGŻ BNP Paribas, przypomina, że w przypadku eksportu polskiej wieprzowiny do Chin blokadę stanowi ASF. Niemniej wciąż możemy ją eksportować do Honkongu, który często okazuje się bramą na rynek Państwa Środka. 

- W tym aspekcie czymś "pozytywnym", mniejszym złem, jest to, że inne unijne kraje mogą wieprzowinę do Chin eksportować. Tym samym np. wieprzowina z Niemiec trafia do Chin, a w samych Niemczech sprzedawana jest ta z Polski. Reeksport polskiej wieprzowiny nie jest rozwiązaniem, tzw. traceability jest w przypadku mięsa znacznie bardziej restrykcyjne niż w przypadku np. polskich jabłek - podkreśla Michał Koleśnikow. Jak dodaje inna sytuacja ma miejsce na rynku drobiu. Eksport drobiu do Chin nadal szybko rośnie, w tym także z Unii Europejskiej. Polska pozostaje liderem produkcji drobiu we wspólnocie. Z tego też powodu pojawia się oczywiste pytanie, czy tak znaczące moce produkcyjne można przełożyć na ekspansję w Chinach. 

W opinii Michała Koleśnikowa na rynku chińskim rodzimi producenci są w stanie sami w szybkim tempie zwiększać produkcję drobiu. Niemniej import wciąż będzie znaczący.

- Na eksport do Chin w kategorii mięsa warto też patrzeć w nieco inny sposób. To jest świetny rynek dla produktów, które w Europie nie są szczególnie cenione – np. ryjki, uszy czy łapy drobiowe. Przy produkcji schabów czy szynek powstaje mnóstwo innych produktów, których sprzedaż za lepszą cenę lub w ogóle sprzedaż i uniknięcie kosztu utylizacji pozwala zwiększyć marżę na uboju - wyjaśnia ekspert. 

Zwraca również uwagę, na pośredni wpływ rosyjskiego embarga na nasz eksport do Chin.

-  Tak się stało, że rosyjskie embargo na import ze Stanów Zjednoczonych i Kanady skierowało amerykańskie mięso właśnie do Chin, przez co kraje unijne nie mogły zwiększać swojego eksportu do Chin w takim tempie, w jakim się tego spodziewano. To pokazuje jak bardzo zglobalizowane są dziś rynki i jakie mogą być efekty takich działań jak rosyjskie embargo - tłumaczy Michał Koleśnikow, kierownik zespołu ds. analiz sektorowych i rynków rolnych Banku BGŻ BNP Paribas.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Michał Koleśnikow RSS ALERT    /    eksport mięsa do Chin RSS ALERT    /    eksport mięsa RSS ALERT    /    eksport RSS ALERT    /    rynki zagraniczne RSS ALERT    /    Chiny RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Zenon 2015-12-18 10:05:44
    No a co konkretnie załatwił dla Polski w Chinach prezydent DUDA? Sprzedał choć pół tuszy?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.91.79.74
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.