REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Kiełbasa trzeciej jakości dobrze się sprzedaje

  • Autor: Gazeta Wyborcza / PAP
  • Data: 24-07-2012, 08:09
Kiełbasa trzeciej jakości dobrze się sprzedaje
Wędliny "z dolnej półki" to już połowa naszego rynku

Zmielone kości, świńska skóra, tłuszcz i MOM - producenci nadal wytwarzają z tego wędliny, a polscy konsumenci chętnie kupują najtańsze przetwory mięsne. Resort rolnictwa uważa, że konsumenci sami powinni z tym walczyć ... czytając etykiety - informuje "Gazeta Wyborcza".

REKLAMA

Z MOM robi się tanie parówki i pasztety, kiełbasy, gotowe dania, takie jak pulpety, klopsy. Jak informuje "GW" wędliny z tzw. "dolnej półki" to już połowa naszego rynku.

Jak informuje „GW" wędliny "z dolnej półki" to już połowa naszego rynku. Rzeźnicy i wędliniarze przyznają, że na rynku mamy inwazję tandetnych wędlin, bo sklepy wielkopowierzchniowe cisną na przetwórców, aby nie podnosili cen i dostarczali jak najtańsze produkty. W sytuacji drożejących surowców i coraz chudszych portfeli Polaków, zakłady mięsne szukają sposobów na obniżenie kosztów i zaoferowanie klientom tańszych produktów, niestety często gorszej jakości.

Na dodatek normy na wędliny stały się nieobowiązkowe w 2004 r., kiedy przystąpiliśmy do Unii Europejskiej, bo Unia ich nie narzuca (z wyjątkiem produktów regionalnych). Kiedy kilka tygodni temu napisaliśmy o tym zjawisku,

Stowarzyszenie Rzeźników i Wędliniarzy zaproponowało, aby w wyrobach wędliniarskich po prostu zakazać stosowania MOM-u, tak jak to zrobili Niemcy. Z kolei Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych chciałby dla niektórych wędlin, które Polakom utrwaliły się jako wyroby dobrej jakości (kiełbasa podwawelska, krakowska, żywiecka, toruńska i śląska), ustalić normy.

Ale resort rolnictwa umywa ręce. Powody wyjaśnia w odpowiedzi na interpelację posła Macieja Orzechowskiego (PO) złożoną po naszych tekstach. Owszem, w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi podjęte zostały próby stworzenia przepisów "regulujących szczegółowe wymagania jakościowe dla wędlin". Ale producenci oraz służby kontrolne nie doszły do porozumienia. Powód? Według przemysłu produktów mięsnych jest tak dużo, podobnie jak technologii ich przerobu, że nie da się opracować jednolitych kryteriów w tym zakresie.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi Bogdan Dombrowski tłumaczy "Gazecie", że nie ma sensu zakazywać MOM-u, bo zakaz obowiązywałby tylko przedsiębiorców produkujących wędliny w kraju, przez co ich wyroby znacznie by podrożały.

"Zakaz nie obejmowałby innych państw UE, które mogłyby wprowadzać na teren Polski w ramach swobodnego przepływu towarów konkurencyjne, bo tańsze wyroby wykorzystujące MOM" - przekonuje Bogdan Dombrowski.

Branża mięsna też się podzieliła. Witold Choiński, prezes Związku Polskie Mięso, mówi "Gazecie", że po wprowadzeniu takiego zakazu klienci na pewno nie rzuciliby się na polskie wędliny bez MOM-u. Kupowaliby nadal tańsze, tak jak teraz, tylko że sprowadzane z zagranicy. Ze wszystkich badań bowiem wynika, że konsument nie szuka wędlin wysokiej jakości, ale przede wszystkim kieruje się ceną. Ma być tanio. A to by spowodowało w krótkim czasie bankructwo polskich przedsiębiorców.

Ministerstwo radzi konsumentom, by czytali etykiety i jeśli chcą, wybierali wędliny bez MOM. Z danych Polskiej Federacji Producentów Żywności wynika, że robi to 30 proc. konsumentów, a tylko połowa z nich potrafi zrozumieć, co czyta.

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE: (13)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Masarnia 02-08-2012, 09:43:
Takie teksty powodują, że konsument zaczyna uważać producenta za oszusta który nabija kabzę jego kosztem. Nikt nawet słowem nie wspomni, czyim kosztem są robione "promocje" w marketach, jakie marże narzucają pośrednicy. Branża mięsna sama sobie taki los przygotowała, prześcigając się w obniżkach nawet schodząc poniżej kosztów by tylko złapać klienta, płacąc do tego haracze zwane niesłusznie "opłatami marketingowymi" itp.. Tego typu artykuły podkreślają złą wolę producentów, którzy niby kombinują jak by tu sprzedać badziewie. Wiem, że przeważająca większość producentów chciałaby robić dobry produkt za uczciwą cenę. A konsument etykiety czytać powinien. Niestety, wielu woli kupić kiełbasę zawierającą 30% mięsa do której gratis ma keczup, a to wszystko po 7 zł za kilo.
  • lol 25-07-2012, 13:19:
większość sprzedawanych wyrobów mięsnych jest na stoiskach gdzie już wyłożone są w plasterkach i wyciągnięcie etykiety ze składem danego wyboru jest mało realne. Nie wspominając o "poszukiwaniu takiej, żeby mi skład odpowiadał". Obecnie nawet warzywa hodowane we własnym ogródku mogą nie spełniać norm, bo akurat spadł deszcz z jakimiś związkami chemicznymi albo sąsiad "rozpędził się" z pryskaniem środkami żrącymi koło płotu i trochę poleciało na moje warzywka. No i tak jak ktoś pisał: jaką jakość mogą mieć szynki za 12,99 skoro mięso, z którego je rzekomo robią kosztuje 2 razy tyle. Jedyne co mi nie pasuje w obecnym świecie to to, że kupując szynkę za 50 zł też nie wiem z czego się składa i jak zdrowa lub smaczna może być.
  • producent 24-07-2012, 17:58:
W sumie się nie dziwie tylko jak nie mam wiedzy to nie piszę i nie bije piany , a tak moim zdaniem to cena też jest wykładnikiem jakości . Ludzie chcieli by sopocką po 12.99 i żeby była dobra , przy dzisiejszej cenie schabu b/k 15 zł.

Zobacz wszystkie komentarze (13)

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (25 618) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 664)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH