Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

KIPDiP: Działanie sieci handlowych przyniesie mierne efekty dla idei odejścia od jaj klatkowych

– Wielkie sieci handlu nowoczesnego utrzymują ceny detaliczne jaj (nie licząc promocji) na tak wysokich poziomach, że klienci z mniejszych miejscowości ograniczają zakupy. Jak wielokrotnie sugerowaliśmy, naszym zdaniem jest to celowe działanie wynikające z publicznych obietnic firm handlu nowoczesnego dotyczących wycofania jaj klatkowych z oferty - mówi Katarzyna Gawrońska z Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

KIPDiP: Działanie sieci handlowych przyniesie mierne efekty dla idei odejścia od jaj klatkowych
fot. shutterstock

Katarzyna Gawrońska przypomina, że rząd upiera się przy braku odszkodowań za likwidację towarowych stad kur nieśnych w wypadku pozytywnego wyniku na obecność bakterii salmonelli.

- Z doświadczeń 2018 roku wiemy jak wielkim dramatem dla wielu producentów było wykrycie bakterii na fermie. Duża grupa mniejszych hodowców doświadczyła problemów finansowych, a więksi deklarowali rezygnacje z planów inwestycyjnych w kolejnych latach. Sądzimy, że decyzja Ministerstwa Rolnictwa jest swego rodzaju grą w rosyjską ruletkę. Rok 2018 był relatywnie spokojny jeśli chodzi o zakażenia stad. Nie można jednak na tym opierać prognoz na przyszłość. Co stanie się jeśli  branżę dosięgnie nieszczęście epizoocji? - pyta ekspertka.

KIPDiP przypomina, że w 2017 roku wyprodukowano aż o 4 mln 800 tys. piskląt kur nieśnych więcej niż wynosi średnia arytmetyczna z lat 2012-2016.

- Mimo braku pełnych danych za zeszły rok można już powiedzieć, że w 2018 roku ten rekord zostanie na pewno pobity, może nawet znacząco pobity. Innymi słowy, między rokiem 2012, a rokiem 2016 w Polsce przybywało rocznie około 29 mln 500 tys. kurek. W 2017 roku na rynek trafiło ich aż prawie 34 mln 500 tys. sztuk, a w 2018 mogło pojawić się nawet 38 milionów sztuk nowych kur nieśnych! Jeśli nasza prognoza na 2018 rok okaże trafna to w 2017 i 2018 roku do pogłowia kur z 2016 przybędzie ponad 20 procent nowych ptaków! Biorąc pod uwagę ostatnich pięć lat (wraz z 2018 rokiem) wzrost produkcji piskląt wyniesie ponad 27 procent - dodaje.

Gawrońska zwraca uwagę, że wnioski płynące z analizy wylęgów potwierdzają dane o potencjale produkcyjnym, które publikuje Główny Inspektorat Weterynarii.

- Zgodnie z tymi informacjami w ostatnich pięciu latach polski potencjał kur nieśnych wzrósł o 10 milionów sztuk. Wydaje się, że zjawisko zwiększania produkcji dopiero nabiera tempa. Obserwując rynek widzimy, że najwięksi producenci realizują lub planują nowe inwestycje w alternatywne systemy chowu. Jednocześnie nie zmniejszają oni jednak swojego potencjału klatkowego. Nie widzimy żadnych symptomów tego, aby sytuacja miała się w 2019 roku zmieniać. W związku z tym nadpodaż jaj na polskim rynku będzie rosła. Szacujemy, że w naszym kraju jest o około 30-35 procent jaj za dużo w stosunku do wewnętrznego wykorzystania. Zwiększona podaż musi natomiast oznaczać zaostrzenie walki konkurencyjnej, a ta polega w drobiarstwie przede wszystkim na obniżaniu cen. Spekulujemy zatem, że zbyt duża liczba niosek będzie głównym powodem tego, że rok 2019 nie będzie dla producentów jaj rokiem, który będą mogli zaliczyć do najlepszych - dodała.

więcej informacji:

KIPDiP RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    jaja 2018 RSS ALERT    /    jaja 2019 RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    produkcja jaj RSS ALERT    /    Katarzyna Gawrońska RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    jaja z chowu klatkowego RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.83.93.85
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.