Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

KIPDiP: W sieciach handlowych zaczyna brakować jaj

W dużych sieciach handlowych zaczyna brakować jaj. Powodem są wyższe ceny, które polscy producenci otrzymują od podmiotów zagranicznych, co skutkuje wstrzymywaniem dostaw do polskich sklepów - informuje Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz.

KIPDiP: W sieciach handlowych zaczyna brakować jaj

- Polscy producenci za jedno jajo klasy M, czyli średniej wielkości, otrzymują od zagranicznych kontrahentów 45, a nawet 50 groszy. Tymczasem cena detaliczna takiego samego jaja oferowanego w sieciach handlowych wynosi 37 – 39 groszy, co oznacza, że do hodowcy trafia nie więcej niż 33 grosze. Nie można się więc dziwić producentom jaj, że przy ogromnym popycie zagranicznym wolą sprzedawać swoje produkty drożej – tłumaczy Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz.

W ocenie Izby, bardzo duży popyt na jaja w całej Europie wiąże się z wykryciem fipronilu na fermach niosek w Europie Zachodniej, głównie Belgii, Holandii i w Niemczech. Spora część producentów z tamtych krajów musiała wybić swoje stada lub zaprzestać dostaw na rynek. Problemy z podażą jaj są także następstwem grypy ptaków we Włoszech, które są jednym z czołowych producentów jaj w Europie.

- Spiralę cenową nakręcają także przemysłowi odbiorcy jaj, czyli na przykład firmy spożywcze, chemiczne czy kosmetyczne. Jaja przeznaczone do przetwórstwa zawsze były zdecydowanie tańsze niż jaja konsumpcyjne. Jednak w ostatnich dniach sytuacja się odwróciła. To szok dla całej branży – mówi Szymyślik.

Dyrektor KIPDiP zwraca uwagę, że zawirowania na rynku, z którymi mamy obecnie do czynienia, dzieją się w najgorszym możliwym momencie czyli tuż przed sezonowym szczytem popytowym rozpoczynającym się zwykle kilka tygodni przed Bożym Narodzeniem. – Jeśli nie zdarzy się coś niezwykłego, możemy mieć do czynienia z sytuacją bez precedensu. Po raz pierwszy po 1989 roku możemy mieć do czynienia z brakami jaj – uważa Mariusz Szymyślik.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    rynek jaj w Polsce RSS ALERT    /    rynek jaj w UE RSS ALERT    /    jaja spożywcze RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    sieci handlowe w Polsce RSS ALERT    /    fipronil RSS ALERT

KOMENTARZE (2)

  • karo 2017-10-17 19:55:53
    Gdyby sieci uczciwie traktowały dostawców to pewnie nie miałyby problemu z pozyskaniem towaru. Spece od \"niskich cen\" oferowanych kosztem producentów teraz zostali z ręką w nocniku, bo sprowadzić nie ma skąd. Oczywiście nie mam złudzeń co do tego, że odbiją to sobie z nawiązką pewnie już po nowym roku. Obecna sytuacja pokazuje dobitnie czyim kosztem w sieciach są niekończące się promocje na wszystko.
  • Ciastek 2017-10-18 12:39:55
    OVOSTAR union jako jedyna firma ukraińska może sprzedawać jajka na rynku polskim, jak to jest, że jedni mogą a drudzy nie? Ceny jajek na ukrainie są niższe o ponad połowę, nawet po zapłaceniu cła opłaca się sprowadzić, tylko dzisiaj jest to blokowane, żeby sztucznie wywindować cenę!!

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.161.71.188
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.