Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

KIPDiP: Wzmacniająca się złotówka może być gorsza dla drobiarstwa niż grypa ptaków

Polskie firmy produkujące i eksportujące mięso drobiowe mogą stracić ponad 370 milionów złotych z powodu umacniającej się złotówki – wynika z analizy przeprowadzonej przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz. Co więcej, jeśli polska waluta będzie dalej rosła w siłę, straty mogą sięgnąć nawet pół miliarda złotych.

KIPDiP: Wzmacniająca się złotówka może być gorsza dla drobiarstwa niż grypa ptaków
fot. shutterstock

- Symulację zakładającą ubytek w przychodach eksporterów sięgający 370 milionów złotych wykonaliśmy przyjmując teoretyczne założenie, że obecny kurs rynkowy, około 4 złote i 15 groszy za euro, utrzymałby się przez cały rok 2018. Gdyby jednak okazało się, że kurs byłby niższy o około 2 procent od obecnego, to zmniejszenie przychodów sektora mięsa drobiowego wyniosłyby 520 milionów złotych – tłumaczy Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz. Szymyślik wyjaśnia także, że ze względu na brak całościowych danych eksportowych za rok 2017, potencjalne zmniejszenie przychodów dotyczy porównania z rokiem 2016.

KIPDiP przeanalizowała także inne scenariusze. Z kalkulacji tych wynika, że nawet gdyby obecna sytuacja na rynku walutowym uległa poprawie, i gdyby dominującym kursem wymiany złotego na euro był poziom około 4,24 zł, to i tak zagraniczne przychody branży przeliczone na złotówki zmalałyby o ponad 220 milionów złotych.

- Rosnąca w siłę polska waluta niekoniecznie musi doprowadzić do zmniejszenia wolumenu eksportu. Większość firm nie ma wyjścia i musi eksportować, nawet ze stratą. Działa tu następująca zasada: „lepiej sprzedać na eksport godząc się ze stratą, ale jednocześnie utrzymać dany rynek w oczekiwaniu na lepsze czasy niż zaprzepaścić latami wypracowywane kontakty i przyczółki” – mówi dyrektor KIPDiP.

Mariusz Szymyślik zwraca też uwagę  na fakt, że mimo że teoretyczne zmniejszenie przychodów powinno być - procentowo - jednakowe dla wszystkich eksporterów, to jednak w praktyce, to co dla jednego eksportera będzie oznaczało niższy zysk, dla innego będzie oznaczało stratę. Sytuacja ta wynika z bardzo dużej konkurencyjności niektórych rynków i niskich marż na nich uzyskiwanych oraz – odwrotnie – wysokiej zyskowności innych kierunków eksportowych.

Według rozeznania Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz mocna złotówka powoduje, że część firm już dzisiaj sprzedaje towar ze stratą (dotyczy to na przykład Czech i Słowacji). Z drugiej jednak strony są przedsiębiorstwa, które na wywozie zagranicznym uzyskują gigantyczne (jak na drobiarstwo) marże, czego przykładem może być eksport realizowany przez niektóre firmy do Francji.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    drób 2018 RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    kurs złotego RSS ALERT    /    ptasia grypa RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.47.248
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.