Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Konsumenci nie będą chcieli ponosić całości kosztów odejścia od systemu klatkowego

- Jednym z czynników, który może zmniejszyć ewentualną skalę wzrostów cen jaj, będzie presja ze strony konsumentów, którzy nie będą skorzy do „ponoszenia” całości kosztów zmiany systemu utrzymania kur niosek. Można spodziewać się więc presji na marże producentów jaj współpracujących z handlem nowoczesnym - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w BZ WBK.

Konsumenci nie będą chcieli ponosić całości kosztów odejścia od systemu klatkowego
fot. shutterstock

Grzegorz Rykaczewski uważa za prawdopodobne, że zmiana struktury sprzedaży detalicznej jaj, determinowana przez planowane zwiększenie sprzedaży jaj pochodzących od kur utrzymywanych w systemie ściółkowym, wolnowybiegowym czy ekologicznym, będzie się wiązała z podwyżką średniej ceny.

- Obecnie jaja „dwójki”, są droższe o ok. 30-40 proc. od „trójek”, co jest wynikiem głównie wyższych kosztów niż w przypadku chowu klatkowego - dodaje.

Wśród czynników, które mogą zmniejszać ewentualną skalę wzrostów cen, analityk wymienia między innymi presję ze strony konsumentów.

- Klienci nie będą skorzy do „ponoszenia” całości kosztów zmiany systemu utrzymania kur niosek. Można spodziewać się, że w rezultacie pojawi się presja na marże producentów jaj, współpracujących z handlem nowoczesnym. Częściowo utrata marży będzie mogła być przez nich odpracowana na większych wolumenach sprzedaży - ocenia.

Według Rykaczewskiego sieci, które zrezygnują z jaj „trójek” będą musiały się liczyć z konkurencyjną ofertą tych podmiotów, które jaja z chowu klatkowego będą nadal sprzedawały.

- Wobec sztucznego obniżenia podaży kluczową kwestią będzie faktyczny popyt konsumentów na najtańsze jaja. To będzie również definiowało rynkową rolę ferm, które nadal będą produkowały jaja w systemie klatkowym - dodaje.

Zdaniem analityka możliwy jest prognozowany m.in. przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz scenariusz związany ze wzrostem importu tanich jaj np. z Ukrainy (czytaj więcej).

- W tym jednak przypadku zaistnieją dwa ograniczenia. Z jednej strony oczekiwanie jak najniższej ceny od producenta jaj wpłynie niekorzystnie na pozycję przedsiębiorstw z krajów zachodniej Europy. Z kolei poszukiwanie innych, tańszych dostawców jaj na polski rynek, np. spoza UE, będzie utrudnione poprzez konieczność znalezienia przedsiębiorstw, mogących zapewnić odpowiedni wolumen towaru oraz wysoki reżim sanitarny produkcji, co jest szczególnie istotne w przypadku jaj - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Grzegorz Rykaczewski RSS ALERT    /    BZ WBK RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT    /    jaja z chowu klatkowego RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    sieci handlowe w Polsce RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    rynek jaj w Polsce RSS ALERT    /    ceny jaj RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.95.23.35
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.