Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Magia ciągłego zwiększania produkcji drobiarskiej nie będzie działała zawsze

- Strategią, na której zbudowano potęgę polskiego drobiarstwa były inwestycje w rozwój. Przez ostatnie kilkanaście lat zasadą było, że reinwestowanie zysków opłacało się bardziej niż cokolwiek innego. Dzięki temu Polska jest dziś największym producentem drobiu w Europie. Ten kij ma jednak dwa końce. Prawdopodobnie jesteśmy już w punkcie, który doprowadzi, przynajmniej część uczestników rynku, do dużych kłopotów, jeśli nie do katastrofy - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz ds. strategii.

Magia ciągłego zwiększania produkcji drobiarskiej nie będzie działała zawsze
Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz ds. strategii, fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
Data: 08-08-2019, 10:11

Mariusz Szymyślik jest przekonany, że wzrost potencjału produkcji żywca już jest dostosowany do rosnących mocy ubojowych polskich zakładów.

- Wielkie firmy już na etapie planowania nowych zakładów zwiększały swoje zaangażowanie w chów lub sugerowały powiązanym producentom takie działania. Poza tym, produkcja w naszym kraju rośnie nieprzerwanie od wielu, wielu lat. Strategią, na której zbudowano potęgę polskiego drobiarstwa były inwestycje w rozwój. Przez ostatnie kilkanaście lat zasadą było, że reinwestowanie zysków opłacało się bardziej niż cokolwiek innego. Dzięki temu Polska jest dziś największym producentem drobiu w Europie. Ten kij ma jednak dwa końce. Prawdopodobnie jesteśmy już w punkcie, który doprowadzi - przynajmniej część uczestników rynku - do dużych kłopotów, jeśli nie do katastrofy - ocenia.

Dyrektor KIPDiP ds. strategii przekonuje, że polski sektor drobiarski dostałby zadyszki i bez inwestycji, które ostatnio oddano do użytku lub które wkrótce zostaną uruchomione.

- Pierwsze tego symptomy było już widać w 2017 roku. Wtedy jednak uratowały nas problemy z jakością mięsa z Brazylii. Niestety, część uczestników rynku zamiast potraktować zwiększenie popytu z UE jako zdarzenie jednorazowe uwierzyło, że magia ciągłego zwiększania produkcji będzie działała zawsze - dodał.

Szymyślik nie przewiduje, aby ubojnie rywalizowały o względy hodowców drobiu ceną.

- Moim zdaniem będzie dokładnie odwrotnie. Trzeba bowiem pamiętać, że ubojnie są tylko odbiorcą pośrednim, a mięso musi być sprzedane dalej. Spodziewam się zatem istotnej presji na spadek cen żywca w Polsce, co zresztą już widać na rynku. Co więcej, sądzę, że spadnie elastyczność reagowania na bodźce rynkowe. Wielkie inwestycje poczynione w Polsce w ostatnich latach będą musiały „udowadniać" swoją przydatność ekonomiczną, a wiele z nich będzie musiało nieustannie prezentować swoją zasadność tym, którzy pożyczyli lub wyłożyli kapitał... Oznacza to konieczność produkcji niezależnie od warunków rynkowych. Taka stała, niewrażliwa na bodźce podaż może zaszkodzić wszystkim - wskazuje.

Więcej na ten temat pisaliśmy w ramach naszego cyklu "Mięso na wtorek"

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz RSS ALERT    /    KIPDiP RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2019 RSS ALERT    /    inwestycje w branży mięsnej RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.80.6.254
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.