Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Mięso na wtorek: Afryka - Nieodkryta szansa eksportowa dla polskiego drobiu?

Choć do niektórych krajów Afryki wysyłamy już więcej drobiu niż do Chin, zainteresowanie branży tym kontynentem jest minimalne. Eksperci wskazują, że kraje afrykańskie mocno chronią swoje rynki, poszukując głównie inwestorów z gotowym know-how. Nie bez znaczenia jest też fakt, że w wielu przypadkach unijny drób zdecydowanie przegrywa cenowo z brazylijskim. Nie oznacza to jednak, że szans w eksporcie mięsa z Polski do Afryki nie ma. Sprawdźmy gdzie ich szukać.

Mięso na wtorek: Afryka - Nieodkryta szansa eksportowa dla polskiego drobiu?
mięso na wtorek
fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 02-09-2019, 17:03

Według danych GUS w 2018 r. polskie zakłady wyeksportowały do Afryki 145,5 tys. ton mięsa i przetworów mięsnych za 445,6 mln zł. To wciąż niewiele, bo samego drobiu w ubiegłym roku wysłaliśmy zagranicę (głównie do UE) ponad 1,4 mln ton. Tendencja jest jednak wzrostowa. Jeszcze w 2016 r. wysłaliśmy do Afryki 94,5 tys. ton mięsa, w 2017 r. już 112,2 tys. ton. Rośnie także wartość eksportu z 285 mln zł w 2016 r. przez 377 mln zł w 2017 r. po wspomniane 445,6 mln zł w 2018 roku.

Największym odbiorcą polskiego mięsa na kontynencie jest RPA. W 2018 r. do tego kraju trafiły 22 tys. ton za 71,4 mln zł. Poza RPA najwięcej handlujemy z krajami Afryki Środkowej: Ghaną, Demokratyczną Republiką Konga, Beninem, Kongo, Gabonem, Wybrzeżem Kości Słoniowej, Liberią, Togo i Gwineą, która zamyka pierwszą dziesiątkę. Największą dynamikę eksportu notujemy jednak w przypadku krajów Maghrebu: Libii i Tunezji, choć w tych przypadkach wzrosty następują z bardzo niskich poziomów. W polskim eksporcie mięsnym do Afryki dominuje drób, który w 2018 r. stanowił ok. 78 proc. całego wolumenu wysyłkowego. 

Grosze zamiast śmietanki

Co kryje się za powyższymi liczbami? Opowiada Adam Kurowski, dyrektor ds. zakupów w QFG Food Group i ekspert od rynku afrykańskiego.

- Wiodące asortymenty w Afryce to elementy nożne i korpusy z kury mięsnej, kurczaka i indyka, ćwiartka z kurczaka i MOM (głównie do RPA) oraz mrożona parówka. Generalnie prym wiodą elementy tanie - dodaje.

Kurowski wskazuje, że polskie zakłady powinny upatrywać dla siebie szansy w Afryce właśnie w najtańszych elementach.

- W Afryce dominuje kurczak z Ameryki Południowej i USA. Jeśli chodzi o ćwiartkę, nogę czy fileta nie mamy z nimi żadnych szans. Nie pokonamy Brazylii, światowego giganta, który ma po prostu niższe koszty produkcji. Z kolei w tanich elementach możemy być tam konkurencyjni. A potencjał jest ogromny. Na całym kontynencie żyje ponad 1,3 mld ludzi, a co roku przybywa kolejne 30 mln - mówi.

Mimo nie najgorszych liczbowo wyników w eksporcie, niewielka część zysków trafia do kieszeni polskich zakładów. Większość transportów mięsa z Polski do Afryki jest realizowana przez pośredników z Holandii, Belgii i Francji.

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    Afryka RSS ALERT    /    Adam Kurowski RSS ALERT    /    Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    Konrad Pazgan RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2019 RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    eksport drobiu do Afryki RSS ALERT    /    eksport do Afryki RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    RPA RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.175.38
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.