Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Mięso na wtorek: Afryka - Nieodkryta szansa eksportowa dla polskiego drobiu?

Strona 2 z 3


Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 02-09-2019, 17:03

- To oni “spijają śmietankę” w postaci marży, ale mają ryzyko finansowe po swojej stronie. Polscy producenci wolą zarobić grosiki, ale za to pewne. Największym importerem jest RPA, gdzie ok. 30 proc. krajowego zapotrzebowania na drób pochodzi z zagranicy. Z uwagi na silne lobby miejscowych producentów jest to jednak rynek wysokiego ryzyka. Dość często import jest regulowany nałożeniem dodatkowych opłat “wyrównawczych”, które powodują, że eksport zamiera. Rynek jest atrakcyjny, gdyż średnia konsumpcja drobiu to powyżej 35 kg na mieszkańca, czyli więcej niż w Polsce i UE - dodaje Kurowski.

Przylądek Drobiowej Nadziei

Co ciekawe, od października 2018 roku to właśnie Polska jest największym unijnym eksporterem drobiu do RPA. W branży nie brak opinii, że jest to dużo bardziej obiecujący rynek niż Chiny. Jest też jednak druga strona medalu. Rosnącemu importowi mocno sprzeciwia się lokalna branża drobiarska, która lobbuje za znaczącą (nawet do 80 proc.) podwyżką ceł.

- Działania te wymierzone są głównie w import kurczaków z Brazylii. (...) Padają deklaracje, że Afryka powinna zjednoczyć się w walce z drapieżnym dumpingiem globalnych eksporterów. Brazylia odrzuca zarzuty i przekonuje, że jedynie uzupełnia popyt w RPA, bo ponad 70 proc. konsumpcji krajowej pokrywa lokalny przemysł. Z około 1,8 mln ton kurczaków spożywanych rocznie w RPA, 1,3 mln ton dostarczają miejscowe firmy, a tylko 500 tys. ton przywożone jest przez Brazylię, USA czy kraje UE - informuje Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz.

Mariusz Szymyślik, dyrektor KIPDiP ds. strategii wskazuje na inny aspekt afrykańskiego potencjału.

- Duże koncerny mięsne z największą nadzieją patrzą na Afrykę. Tam dziś nie jest zbyt atrakcyjnie jeśli chodzi o marże, ale w przeciągu 30-40 lat ten kontynent stanie się największym konsumentem mięsa. Tam są owoce, które firmy mięsne będą zbierać, a rynek ten będzie główną areną walki konkurencyjnej - wskazuje.

Adam Kurowski jest jednak zdania, że nad Wisłą niewielu branżowców dostrzega już dziś afrykański potencjał.

- Afryka oczekuje zaangażowania kapitałowego, transferu know-how. W czerwcu tego roku byłem uczestnikiem interesującego spotkania organizowanego przez KIG. Tematem była Afryka ze szczególnym uwzględnieniem RPA i jej sąsiadów. Oprócz mnie nie było tam nikogo z branży drobiarskiej. Polscy producenci nie znają tego kontynentu. Nasza obecność jest tam marginalna. Wyzwań jest wiele, zarówno klimatycznych, jak i związanych ze znajomością zwyczajów, wielokulturowymi społeczeństwami, korupcją - dodaje.

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    Afryka RSS ALERT    /    Adam Kurowski RSS ALERT    /    Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    Konrad Pazgan RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2019 RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    eksport drobiu do Afryki RSS ALERT    /    eksport do Afryki RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    RPA RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.194.190
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.