Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Mięso na wtorek: Ciemne chmury nad eksportem polskiej wieprzowiny do USA

Stany Zjednoczone w ciągu kilku lat stały się najlepszym odbiorcą polskiego mięsa wieprzowego. Ta piękna historia może jednak nie mieć happy endu. Pierwszym ostrzeżeniem było wstrzymanie przez Amerykanów zakupów polskiej wieprzowiny w październiku 2018 r. Wysyłki udało się wznowić, ale kończy się czas na realizację złożonych Amerykanom obietnic.


Mięso na wtorek: Ciemne chmury nad eksportem polskiej wieprzowiny do USA
mięso na wtorek
fot. shutterstock

Dynamiczny rozwój eksportu polskiej wieprzowiny do USA dokonał się na przestrzeni ostatnich 5-6 lat. Podczas gdy jeszcze w 2013 r. udział Stanów Zjednoczonych w eksporcie wieprzowiny wynosił zaledwie 3 proc, do 2017 r. wzrósł blisko 15-krotnie. W efekcie Stany Zjednoczone są dziś największym odbiorcą naszej wieprzowiny pod względem wartościowym.

- Stany są dla nas alternatywą wobec pozamykanych rynków Rosji, Chin i Japonii. W dodatku Amerykanie uznawali zasady regionalizacji, co jest rzadkością jeśli chodzi o rynki spoza UE - mówi Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Według danych MRiRW w 2018 r. Polska wyeksportowała do USA 60 849 ton wieprzowiny o wartości ok. 631 mln zł. Co prawda w ujęciu wolumenowym więcej wieprzowiny w ubiegłym roku wysłaliśmy do Niemiec (ponad 71 tys. ton), ale odbyło się to po znacznie niższej cenie, gdyż wartość tego eksportu wyniosła ok.  347 mln zł. Warto dodać, że w rolno-spożywczej wymianie handlowej między Polską a USA wieprzowina zajmuje pierwsze miejsce i odpowiada za 28 proc. wszystkich produktów, które wysyłamy za ocean.

Eksport do USA jest dla Polski niezwykle korzystny. Za kilogram mięsa wysyłanego do USA polscy producenci uzyskują znacznie wyższą cenę niż na rynku unijnym.

Jak mówi Wiesław Różański, prezes UPEMI, hitem w USA są polski boczek i żeberka.

- 90 proc. całego eksportu tych produktów trafia właśnie do USA. Za boczek otrzymujemy dwukrotnie wyższą cenę niż w Polsce, tj. ok. 16 zł. Ten eksport jest dla Polski bardzo opłacalny i gwarantuje utrzymanie ceny za żywiec. W 2018 r. wyeksportowaliśmy do USA ponad 60 tys. ton mięsa. Liczymy, że w 2019 r. uda się ten wynik zwiększyć o 20 proc. - dodaje.

Tak dobre wyniki zasługuję na uwagę, bowiem USA to rynek wymagający.

- Amerykanie mają wysokie wymagania jeśli chodzi o jakość mięsa. Wieprzowina musi spełniać ich szczególne standardy dla poszczególnych elementów, chociażby gdy weźmiemy pod uwagę proporcję tłuszcz do mięsa w przypadku boczku. Mają też wysokie wymagania jeśli chodzi o marmurkowatość mięsa – mówi serwisowi Farmer.pl dr Stanisław Niemyjski, prezes Choice Genetics. 

więcej informacji:

USA RSS ALERT    /    Szymon Giżyński RSS ALERT    /    MRiRW RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    wieprzowina 2019 RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    Jakub Olipra RSS ALERT    /    Wiesław Różański RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny RSS ALERT    /    eksport wieprzowiny do USA RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.87.147.184
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.