Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Mięso na wtorek: Czy na rynku jest jeszcze miejsce dla hurtowni mięsnych?

Jeszcze w 2015 roku liczbę hurtowni mięsnych w Polsce szacowano na ok. 1800. Dziś eksperci mówią o kilkuset obiektach i to "grubo poniżej tysiąca". Mimo że złote czasu polskiego hurtu z lat 90 raczej nie powrócą, nie dla wszystkich graczy operujących na tym rynku przyszłość rysuje się w czarnych barwach.

Mięso na wtorek: Czy na rynku jest jeszcze miejsce dla hurtowni mięsnych?
mięso na wtorek
fot. shutterstock

Złote czasy polskiego handlu hurtowego to lata 90. Nad Wisłą działało wówczas nawet 10–12 tys. hurtowni spożywczych. Okres prosperity skończył się wraz z wejściem w XXI wiek. Dynamiczny rozwój sieci handlowych, które mocno zainwestowały we własne centra logistyczne, uderzył w handel tradycyjny, ale pośrednio także w hurtownie. Dziś ich liczbę szacuje się na 4-5 tys. z tendencją spadkową.

Jak na tym tle wygląda rynek hurtowni mięsnych? Jeszcze w 2015 roku firma Bisnode szacowała ich liczbę na ok. 1800. - Dziś mówi się o kilkuset i jest to z pewnością grubo poniżej tysiąca obiektów - mówi Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego i były dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

Choć największy gracz na rynku hurtowym w Polsce: Eurocash kontroluje aż 27 proc. udziałów, większość hurtowni w kraju wciąż stanowią niewielkie, rodzinne podmioty borykające się z typowymi wyzwaniami dla tej wielkości firm: brakiem sukcesorów, niedoborem rąk do pracy czy dużą rotacją pracowników.

W ocenie Urszuli Kłosiewicz-Góreckiej, analityka Polskiego Instytutu Ekonomicznego, pozycji hurtowników nie ułatwiło wprowadzenie zakazu handlu w niedziele, a ściślej - gwałtowna nań reakcja ze strony dyskontów.

- Silna konkurencja w handlu, wynikająca ze specyficznego układu podmiotowego w handlu hurtowym i detalicznym FMCG w Polsce, nasiliła się w ostatnim okresie w wyniku agresywnych działań promocyjnych sieci dyskontowych, realizowanych w dni poprzedzające niedziele z zakazem handlu. Osłabiło to konkurencyjność m. in. sklepów będących kluczowymi klientami firm hurtowych. Warto przy tym podkreślić, że dobra koniunktura w gospodarce, wzrost dochodów gospodarstw domowych oraz niska stopa bezrobocia spowodowały, że w okresie rosnących obrotów firm, nie wszystkie przedsiębiorstwa hurtowe podjęły działania pozwalające zwiększyć efektywność procesów handlowych oraz działania zapewniające rozwój firmy hurtowej w przyszłych okresach. W jednych przedsiębiorstwach hurtowych skutkowało to pogorszeniem pozycji firmy na rynku, a w innych pojawiało się czasowe obniżenie efektywności procesów handlowych, związane z wcześniej podjętymi procesami restrukturyzacji - dodaje.

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    Andrzej Faliński RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    Gobarto RSS ALERT    /    sklepy mięsne RSS ALERT    /    hurt RSS ALERT    /    hurtownie RSS ALERT    /    konsolidacja handlu RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.200.93
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.