Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Mięso na wtorek: Czy nowe przepisy ws. marek własnych zaszkodzą branży?

Po dwóch latach od upadku koncepcji "polskich półek" w marketach rząd powraca z kolejnym pomysłem w duchu patriotyzmu konsumenckiego. Pomysł ograniczenia sprzedaży marek własnch przez sieci handlowe wzbudził niepokój, szczególnie u tych producentów, dla których private label są znaczącym obszarem działalności. Spokojnie śpią za to ci, którzy postawili na budowanie własnego brandu. Tych ostatnich w branży mięsnej nie ma jednak aż tak wielu.

Mięso na wtorek: Czy nowe przepisy ws. marek własnych zaszkodzą branży?
mięso na wtorek
fot. shutterstock

Autor: AT/portalspozywczy.pl
Data: 11-03-2019, 13:28

Przypomnijmy: W lutym 2017 r. Jacek Bogucki, ówczesny wiceminister rolnictwa, zapowiedział, że MRiRW chce nakazać supermarketom wstawienie specjalnej półki, która wyeksponuje polską żywność. Ponieważ jednak lepsze umiejscowienie wyłącznie polskich produktów byłoby niezgodne z prawem unijnym, resort wpadł na pomysł, że wstęp na wspomniane regały miałaby wyłącznie "żywność wysokiej jakości".

- Sprawdzamy czy to legalne. Jeśli okaże się, że tak, rozpoczniemy pracę nad projektem ustawy w tej sprawie. Na specjalną półkę wstęp będą miały również produkty zagraniczne, pod warunkiem, że spełnią wyższe normy jakości - mówił Bogucki.

Ministerstwo zleciło analizy prawne, które miały zakończyć się w I półroczu 2017 roku. Ostatecznie we wrześniu 2017 r. resort oficjalnie poinformował, że prace nad projektem wprowadzenia tzw. polskich półek w sieciach handlowych "nie są prowadzone". (czytaj więcej)

"Nie wstrząśniemy rynkiem"

Na kolejne podejście do tematu czekaliśmy niespełna dwa lata. Pierwszą jaskółką była wypowiedź Jana Krzysztofa Ardanowskiego. Pod koniec lutego, podczas wizyty w siedzibie Krajowego Zrzeszenia Spółdzielni Mleczarskich, minister rolnictwa zapowiedział, że będzie chciał wprowadzić przepisy, które "będą nakazywały zakup przez sklepy co najmniej 50 proc. towaru polskiego, tak aby stopniowo obniżać ilość zagranicznego towaru na półkach."

- Jedynym momentem, kiedy można było wymusić cokolwiek na sieciach były lata dziewięćdziesiąte, gdy wchodziły one do Polski i ustalano warunki ich funkcjonowania. Niestety, ówczesne władze stwierdziły, że kapitał nie ma narodowości i wpuszczano wszystkich, bez żadnych wymogów czy ograniczeń. Dlatego obecnie mamy to co mamy – mówił minister (czytaj więcej)

Na początku marca temat skonkretyzował premier Mateusz Morawiecki wypowiadając w Jasionce następujące słowa: 

- Chcemy zaproponować ustawę, która w sposób obligatoryjny i realny obniży możliwość sprzedaży przez sieci wielkopowierzchniowe ich własnych produktów, pod ich własną marką. To szalenie utrudnia osiągnięcie przyzwoitej marży przez polskich producentów - dodał.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

KANKANIA

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    marki własne RSS ALERT    /    marki własne sieci handlowych RSS ALERT    /    marka własna RSS ALERT    /    Farmio RSS ALERT    /    Artur Węgłowski RSS ALERT    /    Zakłady Mięsne Henryk Kania RSS ALERT    /    ZM Henryk Kania RSS ALERT    /    Dominika Rąba RSS ALERT    /    Przemysław Okniński RSS ALERT    /    Mateusz Morawiecki RSS ALERT    /    polskie półki RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Przetwórca 2019-03-13 00:07:33
    Marki własne niszczą marże Polskim producentom. Firma przychodzi z pomysłem na produkt i jesli okaże się on sukcesem po kilku miesiącach dostaje propozycje redukcji ceny ( marzy) bo inaczej zlecenie na ten produkt dostanie konkurent. Przy czym największym oszustwem jest przekonywanie ze te duszenie ceny jest dla dobra konsumenta ponieważ cena na półce nie ulega zmianie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 35.153.73.72
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.