Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Mięso na wtorek: Eksport drobiu do Chin "w praktyce" - wywiad z Piotrem Kulikowskim (wideo)

ZD Koziegłowy, Storteboom Hamrol, SuperDrob, Indykpol i PPUH Prosper - oto 5 zakładów z Polski dopuszczonych do eksportu drobiu do Chin. To jednocześnie jedyne zakłady drobiarskie z całej Unii Europejskiej, które mogą tam eksportować. Jak ten handel wygląda w praktyce? O to zapytaliśmy Piotra Kulikowskiego, prezesa Krajowej Rady Drobiarstwa - Izby Gospodarczej i prezesa Indykpolu, który był uczestnikiem XI Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

Mięso na wtorek: Eksport drobiu do Chin
mięso na wtorek
fot. materiały prasowe / unsplash / pixabay

5 polskich zakładów drobiarskich jest obecnie dopuszczonych do eksportu na rynek chiński. Jak to wygląda w praktyce?

- To bardzo obiecujący kierunek. Chińczycy mają obecnie bardzo duży deficyt mięsa. Z powodu ASF muszą wybić 1/3 pogłowia świń. A jest to największy producent wieprzowiny na świecie. W związku z tym każdy produkt, który trafia w ich oczekiwania, można tam eksportować i to z dobrą marżą. 

Problem polega na tym, że Chińczycy nie cenią sobie całego kurczaka czy indyka, ale jedynie mięsa z kością. Dlatego filetów tam nikt nie wysyła, ponieważ mają oni nadwyżkę akurat ze swojej produkcji. Wysyłamy tyle ile jesteśmy w stanie wyprodukować, głównie podudzia i skrzydła.

Szansą na zwiększenie eksportu jest rozszerzenie obecnego portfolio produktów. Te 5 zakładów też nie ma akceptacji na pewną grupę produktów, którą Chińczycy bardzo kochają, typu łapki kurczęce. Ponadto szansą dla naszych producentów jest rozszerzenie listy zakładów, np. z tych 5 do 15.

Obecny eksport do Chin obejmuje mięso z kurczaka, czy także z indyka?

- Na te 5 zakładów 3 są dużymi kurczęcymi zakładami, więc siłą rzeczy to jest póki co głównie kurczak. Chińczycy bardzo cenią kurczaka oraz kaczkę i gęś. Natomiast indyka dopiero się uczą. Dlatego polscy producenci organizują pokazy kulinarne w Chinach, aby oswoić konsumentów z mięsem indyczym. 

Wielkość tego rynku powoduje, że nawet - pomimo tego, że mięso z indyka jest dla Chińczyków dosyć nieznane, tyle ile jesteśmy w stanie wyprodukować z dwóch asortymentów, które oni chcą kupować, to praktycznie większość trafia na eksport. Zostawiamy sobie niewielką ilość surowca po to, aby nie wypaść z polskiego rynku.

Jak wygląda transport produktów do Chin i jakie wyzwania to rodzi?

Całość eksportu mięsa z Unii Europejskiej oraz z innych regionów świata, to produkty mrożone. To determinuje sposób transportu. Dziś kontenery płyną do Chin około 5 tygodni.

Oczywiście na bardzo ekskluzywne rynki może transportować mięso chłodzone drogą lotniczą, ale w przypadku Chin takie rozwiązanie nie ma zastosowania. 

Byłoby bardzo ciekawym rozwiązaniem dla branży uruchomienie szlaku kolejowego, który skróciłby czas transportu oraz umożliwiłby penetrację rejonów zachodnich Chin. Obecnie - w związku z tym, że porty znajdują się na "bogatym" wschodzie kraju - głównie tam trafiamy ze swoją ofertą.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

INDIndykpol SA

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    Piotr Kulikowski RSS ALERT    /    Krajowa Rada Drobiarstwa RSS ALERT    /    KRD-IG RSS ALERT    /    Indykpol RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    eksport drobiu do Chin RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    rynek drobiu RSS ALERT    /    EEC 2019 RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.209.227.199
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.