Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Mięso na wtorek: Sieci handlowe nieczułe na wzrost cen wieprzowiny

Podwyżka cen mięsa wieprzowego daje się we znaki polskim zakładom mięsnym, zwłaszcza tym, które nie dysponują własną siecią sklepów. Dla "dużych" detalistów tani schab w gazetce reklamowej to wciąż jeden z głównych wabików na klientów. Jednak nie wszystkie sieci i nie w tym samym stopniu "zamrażają" ceny mięsa wieprzowego.

Mięso na wtorek: Sieci handlowe nieczułe na wzrost cen wieprzowiny
mięso na wtorek
fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
Data: 02-12-2019, 13:28

W połowie listopada cena za kilogram tucznika wynosiła ok. 5,65 zł/kg, czyli o ok. 35 proc. więcej niż rok wcześniej. Tymczasem według Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, we wrześniu 2019 r. przeciętna cena detaliczna mięsa wieprzowego była o 14,8 proc. wyższa niż w grudniu 2018 r. i o 12,9 proc. wyższa niż we wrześniu 2018 r. Z kolei według GUS, w sierpniu br. przeciętnie mięso wieprzowe w sklepach było o blisko 13 proc. droższe niż przed rokiem.

Chińskie odkurzanie

Niespotykany wzrost cen żywca to efekt problemów Chin z afrykańskim pomorem świń. Według oficjalnych danych ASF doprowadził do olbrzymich redukcji stad, a w konsekwencji do ponad 20-procentowego spadku produkcji wieprzowiny w Chinach. W rezultacie Chińczycy ściągają mięso z całego świata, co winduje ceny, w szczególności na kluczowym dla Polski rynku niemieckim.

Niestety, chiński "odkurzacz na wieprzowinę” nie wciąga mięsa z Polski. Ze względu na nieuznawanie zasad regionalizacji przez Pekin od 2014 r. ten rynek pozostaje dla nas całkowicie zamknięty. Z problemów Chińczyków korzystają za to Niemcy, Hiszpanie i Holendrzy, u których polska wieprzowina co najwyżej uzupełnia braki w dostawach.

Według prognoz wysoka cena wieprzowiny może utrzymać się nawet do połowy 2020 r. To zła wiadomość, bowiem sieci handlowe twardo egzekwują ceny wynegocjowane wcześniej i nie chcą podnosić cen wieprzowiny na półkach.

Gdzie podnoszą?

Jak wykazało opublikowane w sierpniu 2019 r. badanie Hiper-Com Poland oraz Instytutu Badawczego ABR SESTA sieci handlowe bardzo ostrożnie podnoszą wartości cenowe mięsa wieprzowego w swoich gazetkach.

Od 2018 r. średnie ceny promocyjne wieprzowiny zwiększyły się o zaledwie 3 proc. Ze wszystkich badanych formatach sklepów, największy wzrost odnotowano w sieciach typu convenience – o 11,16%, potem w dyskontach – o 8,71%, a następnie – w supermarketach – o 7,65%. Mniej widoczne różnice odnotowano w hipermarketach – na poziomie 5,56%, a także w cash&carry – 2,39%. 

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    ABR Sesta RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    wieprzowina 2019 RSS ALERT    /    ASF w Chinach RSS ALERT    /    ceny wieprzowiny RSS ALERT    /    trzoda chlewna RSS ALERT    /    Witold Choiński RSS ALERT    /    Paweł Jurowczyk RSS ALERT    /    Tomasz Łączyński RSS ALERT    /    Janusz Rodziewicz RSS ALERT    /    Piotr Ziemann RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • Tandry 2019-12-03 13:35:50
    Banaś tu Banaś tam, łamana Konstytucja... a nikt nie zwraca uwagi, że właśnie zabijany jest Polski przemysł mięsny. Sieci handlowe razem z rządem zabiły Polski tradycyjny handel, a teraz przyszła kolej na dystrybucję. Finał będzie taki, że w zagranicznych sklepach będziemy kupować tylko zagraniczne produkty.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.94.129.211
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.