Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Mięso na wtorek: Za murem mitów, czyli o polskim drobiu w Chinach

Dyskusję wokół eksportu polskiego mięsa drobiowego do Chin charakteryzują skrajności. Podczas gdy część ekspertów widzi w Państwie Środka nieograniczony potencjał na zagospodarowanie słabo wycenianych w Europie elementów kurczaka, sceptycy wskazują na liczne bariery i trudności piętrzone przez chińskich urzędników. Aby nadać opisywanej debacie więcej przejrzystości zapytaliśmy o zdanie ekspertów, branżowców i producentów. Postanowiliśmy porozmawiać na ten temat w sposób racjonalny szukając najbardziej realnych szans i tych barier, które najmocniej utrudniają polskim zakładom znaczące zwiększenie wysyłanego drobiu do Chin. Oto rezultaty:

Mięso na wtorek: Za murem mitów, czyli o polskim drobiu w Chinach
mięso na wtorek
fot. shutterstock

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 19-08-2019, 19:26

Według danych GUS w 2018 r. z Polski do Chin wyeksportowano niespełna 3500 ton mięsa drobiowego o wartości 26,3 mln zł. W tym roku wyniki są już zauważalnie lepsze. Do 8 sierpnia 2019 r. sprzedaliśmy 8233 tony za 61,8 mln zł. Choć wciąż są to liczby, które trudno porównywać z wymianą handlową z największymi odbiorcami polskiego drobiu, nie sposób nie zauważyć, że zbliżamy się już do wskaźników sprzed wprowadzonego w 2016 r. embarga. Zwłaszcza, że uprawnienia na eksport posiada wciąż jedynie pięć polskich zakładów, które dopuszczono jeszcze przed epidemią grypy ptaków: ZD Koziegłowy, Storteboom Hamrol, SuperDrob, Indykpol i PPUH Prosper.

W 2016 roku, przed wystąpieniem ptasiej grypy, Polska wyeksportowała do Chin drób o wartości ok. 75 mln euro - zamknięcie rynku nastąpiło dopiero w grudniu 2016 r. Krajowa Rada Drobiarstwa-Izba Gospodarcza, dla której rynek Chin jest absolutnie priorytetowy szacuje, że docelowo polskie firmy mogą wysyłać do Państwa Środka drób nawet za 500 mln zł rocznie.

- To bardzo obiecujący kierunek. Chińczycy mają obecnie bardzo duży deficyt mięsa. Z powodu ASF muszą wybić 1/3 pogłowia świń. A jest to największy producent wieprzowiny na świecie. W związku z tym każdy produkt, który trafia w ich oczekiwania, można tam eksportować i to z dobrą marżą - mówi Piotr Kulikowski, prezes KRD-IG.

Mariusz Szymyślik, dyrektor Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz ds. strategii zwraca uwagę, że korzyści jakie odniosą producenci drobiu w związku z wybuchem ASF w Chinach mogą być istotnie mniejsze niż wcześniej sądzono.

- Chiny nie są gospodarką rynkową opartą na takich zasadach jak rozumiemy to w Europie czy Stanach Zjednoczonych. Produkcja wieprzowiny w Chinach ma spaść w tym roku - według Rabobanku – aż o rekordowe 13 milionów ton. Jednak na zastępowaniu wieprzowiny drobiem skorzystają przede wszystkim chińscy producenci. Zagraniczni dostawcy drobiu natomiast mogą uczestniczyć w zaspokajaniu chińskiego popytu tylko marginalnie. Rabobank spekuluje, że chińskie władze swoją polityką doprowadzą raczej do istotnego spadku spożycia mięsa na głowę w Chinach (tak w roku bieżącym, jak i przyszłym) niż do bardzo dużego wzrostu importu. Może się więc okazać, że dopuszczanie nowych zakładów z Polski nie będzie przebiegało łatwo i sprawnie - dodaje.

więcej informacji:

Mięso na Wtorek RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2019 RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    eksport drobiu do Chin RSS ALERT    /    drobiarstwo RSS ALERT    /    Jacek Strzelecki RSS ALERT    /    Piotr Kulikowski RSS ALERT    /    Mariusz Szymyślik RSS ALERT    /    ASF w Chinach RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.206.194.83
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.