REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Mimo kryzysu zakłady mięsne inwestują w maszyny

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 28-03-2013, 13:00
Mimo kryzysu zakłady mięsne inwestują w maszyny

Nasz rynek mięsa charakteryzuje się wysoko posuniętym brakiem specjalizacji w produkcji, a także dużym stopniem rozdrobnienia producentów i dostawców surowca. To utrudnia standaryzację. Niemniej, wiele zakładów mimo kryzysu wciąż inwestuje. Są to inwestycje poprawiające konkurencyjność, głównie przez obniżenie kosztów produkcji, bądź optymalne wykorzystanie surowca - zauważa w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Piotr Halemba, Sales Manager w firmie Marel.

REKLAMA
- Jak rynek maszyn i urządzeń dla branży mięsnej radzi sobie w czasie kryzysu?

- Rynek rośnie - powoli, ale stabilnie. Wiele zakładów branży mięsnej, mimo kryzysu wciąż inwestuje i są to inwestycje poprawiające konkurencyjność, głównie przez obniżenie kosztów produkcji bądź optymalne wykorzystanie surowca.

- Mówi się, że dogoniliśmy już pod tym względem kraje wysokorozwinięte.

- Porównanie do rynków wysokorozwiniętych jest dość trudne, ponieważ nasz rynek charakteryzuje się wysoko posuniętym brakiem specjalizacji w produkcji, a także dużym stopniem rozdrobnienia producentów i dostawców surowca, a to utrudnia standaryzację. Na rynkach wysokorozwiniętych dominują duże, wysokowyspecjalizowane zakłady. Powoli jednak obserwujemy zmiany w tym kierunku także na naszym rynku. Nie oznacza to, że nasz rynek odstaje od rynków bardziej rozwiniętych wręcz przeciwnie w ubiegłych latach zakłady musiały ponieść znaczące inwestycje, wielokierunkowe.

- Czy zakup nowych maszyn to właściwy kierunek dla zakładu chcącego optymalizować produkcję?

- Oczywiście, w dobie spowolnienia każde ograniczenie kosztu produkcji prowadzi do zwiększenia konkurencyjności na trudnym i wymagającym rynku. Prowadzi to zwiększenia efektywności, ale równie istotne jest optymalne wykorzystanie surowca.

- Jakie trendy dostrzega Pan na rynku maszyn?


- W ostanim czasie dużego znaczenia nabierają urządzenia, które ograniczają stopień strat surowca - poprzez jego lepsze wykorzystanie. Mam tu mam na myśli oprogramowanie umożliwiające monitorowanie w czasie rzeczywistym każdego etapu przetwarzania surowca począwszy od jego przyjęcia do zakładu czy rozbioru, a skończywszy na magazynie wyrobów gotowych. Drugi kierunek to standaryzacja produktów i produkty stałowagowe, które są w coraz większym stopniu wymagane od dostawców sieci handlowych - ograniczenie w tym przypadku przeważeń ma najistotniejsze znaczenie.

- Czy obecnie firma mięsna może rozwijać się bez uwzględnienia inwestycji w nowe technologie?

- Brak inwestycji, zwłaszcza w nowe technologie, często ograniczające koszty produkcji w końcowej fazie może prowadzić do utraty rynku. Przy tak dużej konkrencji, często cenowej, ciągła optymalizacja procesów produkcyjnych jest konieczna. Jednak musi to być połączone ze specjalizacją produkcji.

- W czasie spowolnienia gospodarczego inwestycje w maszyny muszą być wyważone. Czy nie obawia się Pan spadku inwestycji?

- Powoli widać, że z pewnego chaosu zaczynają się wyłaniać liderzy rynku, którzy zdają sobie sprawę ze znaczenia inwestycji zwłaszcza w dobie spowolnienia gospodarczego. Właśnie w tej grupie zakładów nie obserwujemy spadku inwestycji. Jest także spora liczba zakładów, które mają poważne aspiracje tej grupy, niemniej jednak tutaj sytuacja jest trochę inna, ponieważ inwestycje w tych zakładach były najczęściej uzależnione od dotacji, a jak wiadomo ich dostępność w tym roku spadła. Mimo wszystko zakłady te powinny inwestować, by jak najszybciej zmniejszyć dystans w stosunku do liderów branży. Przewidujemy, że inwestycje w tej grupie zakładów szybko powrócą wraz z nowym budżetem i środkami na inwestycje w branży mięsnej.

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Piotr 30-03-2013, 09:18:
Jeszcze niedawno pisano że są zbyt duże moce produkcyjne a nowe technologiczne maszyny także zwiększają te moce... winowajcami są same zakłady które specjalizują to się we wszystkim, mimo że są konkurencją to powinni współpracować i dzielić się rynkiem zamiast się o niego mordować.

Zobacz wszystkie komentarze (1)

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (21 459) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH