Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Model masowej produkcji jaj w Polsce w oparciu o niskie koszty pracy będzie się wyczerpywał

- Tendencje rynkowe do zastępowania jaj z chowu klatkowego jajami z wolnego wybiegu rozpatrywałbym bardziej w kontekście szans niż zagrożenia. Jest to bowiem segment, w którym o wiele łatwiej różnicować produkt oraz uzyskiwać wyższe marże - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A

Model masowej produkcji jaj w Polsce w oparciu o niskie koszty pracy będzie się wyczerpywał
Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska S.A, fot. CA

Jakub Olipra zauważa, że obserwowany w USA i Europie trend wycofywania ze sprzedaży oraz użycia jaj z chowu klatkowego wynika nie tylko z rosnącej presji na poprawę warunków chowu zwierząt.

- Jest to także związane z modą na produkty naturalne, a za takie przez wielu konsumentów uważane są jaja z wolnego wybiegu. Oczywiście modzie tej sprzyja rosnąca siła nabywcza konsumentów, dla których coraz częściej cena przestaje być głównym kryterium wyboru. Dlatego też w mojej ocenie w najbliższych latach można oczekiwać stopniowego spadku udziału jaj z chowu klatkowego w strukturze produkcji jaj w Polsce i wzrostu udziału produkcji jaj z wolnego wybiegu. Będzie to związane ze zwiększoną aktywnością inwestycyjną w firm w celu dostosowania rodzaju produkcji do zmiany sytuacji rynkowej - dodaje.

W ocenie analityka sytuacja, w której nagle w Polsce zniknie rynek jaj z chowu klatkowego jest mało prawdopodobna.

- Co więcej, jeśli rosnący popyt sieci handlowych na jaja pochodzące z wolnego wybiegu rzeczywiście odzwierciedla wzrost zainteresowania konsumentów tego rodzaju produktami oznacza to, że są oni skłonni zapłacić za nie więcej. Jednocześnie wspomniane wyżej tendencje rynkowe rozpatrywałbym bardziej w kontekście szans niż zagrożenia. Jest to bowiem segment, w którym o wiele łatwiej różnicować produkt oraz uzyskiwać wyższe marże. Model produkcji jaj w Polsce oparty o niskie koszty pracy oraz masowy produkt o niskiej wartości dodanej będzie się bowiem stopniowo w najbliższych latach wyczerpywał - dodaje Olipra.

W tym kontekście ekspert Credit Agricole wskazuje okoliczności, w których Polsce groziłby prognozowany m.in. przez Krajową Izbę Producentów Drobiu i Pasz (czytaj więcej) zalew tanich jaj z Ukrainy.

- Konkurencji ze strony Ukrainy bardziej obawiałbym się jeśli w długim okresie pozostalibyśmy przy masowych produktach o niskiej wartości dodanej i niskiej marży, gdzie Ukraina ma duże przewagi. Dlatego też poszukiwanie wyższej wartości dodanej w produkcji, m.in. poprzez produkcję jaj z wolnego wybiegu jest dobrym kierunkiem zmian - ocenia.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jakub Olipra RSS ALERT    /    Credit Agricole RSS ALERT    /    jaja RSS ALERT    /    rynek jaj RSS ALERT    /    rynek jaj w Polsce RSS ALERT    /    jaja z chowu klatkowego RSS ALERT    /    jaja z wolnego wybiegu RSS ALERT    /    ukraińskie jaja RSS ALERT    /    produkcja jaj RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.235.4.196
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.