Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Najwyższy od dekady poziom eksportu mięsa wieprzowego z UE-28

Unijny eksport nieprzetworzonego mięsa wieprzowego w pierwszych czterech miesiącach 2016 r. ukształtował się na poziomie 751 tys. t i był o 47% wyższy niż w analogicznym okresie przed rokiem, a także o 61% wyższy niż przed dwoma laty. Z danych Eurostat wynika, że był to najwyższy poziom eksportu mięsa wieprzowego z UE, biorąc pod uwagę ten okres w ostatnich dziesięciu latach – komentuje Mariusz Dziwulski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

 Najwyższy od dekady poziom eksportu mięsa wieprzowego z UE-28
fot. shutterstock.com

Jak podaje Mariusz Dziwulski, nNa wzrost zainteresowania unijną wieprzowiną na rynkach zewnętrznych, w analizowanym okresie, wpływały przede wszystkim niskie ceny mięsa wieprzowego w UE-28, a także niski, wobec dolara amerykańskiego, kurs euro, wspierający konkurencyjność unijnej wieprzowiny na rynkach światowych. Czynnikiem sprzyjającym był również wzrastający popyt na rynkach światowych, głównie w Chinach.

- Dane statystyki unijnej wskazują, że sprzedaż produktów o kodzie CN 0203 do Chin z UE-28 w pierwszych czterech miesiącach br. wzrosła aż o 160% do poziomu 323 tys. t. Tym samym, analizując dane eksportowe, można zauważyć że Chiny odpowiadały za 83% wzrostu sprzedaży zagranicznej nieprzetworzonego mięsa wieprzowego z krajów Unii w tym właśnie okresie. Problemy, z którymi boryka się chiński sektor wieprzowiny, mające odzwierciedlenie w spadku pogłowia świń, przekładają się na niższą wewnętrzną podaż mięsa, która powoduje, że kraj ten większą uwagę skupia na rynku europejskim – komentuje ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Dodaje, że niezależnie od tego, znaczny udział we wzroście eksportu nieprzetworzonego mięsa wieprzowego z UE-28 w pierwszych czterech miesiącach br. miały również inne kraje azjatyckie takie jak Hongkong, Japonia czy też Tajlandia. Wg Eurostat, wzrost sprzedaży zagranicznej w tych kierunkach wyniósł odpowiednio 55, 22 i 51%. Wysoką r/r dynamikę, odnotowano w przypadku Malezji (+73%) czy też Wietnamu (+179%) jednak łączny eksport do tych dwóch krajów wyniósł nieco ponad 11,5 tys. t.

- Istotnym wzrostem, zarówno pod względem dynamiki, jak też wolumenu, charakteryzował się eksport wieprzowiny do Stanów Zjednoczonych - we wspomnianym okresie wyniósł 31 tys. t i był o 32% wyższy niż przed rokiem. Beneficjentem tego wzrostu była w dużej mierze Polska, która zwiększyła dostawy na ten rynek o nieco ponad 60% do 11,8 tys. t (dane ministerstwa Finansów za MRiRW) – przyznaje Mariusz Dziwulski.

Wysokie zapotrzebowanie na rynku pozaunijnym jest jednym z kluczowych czynników wzrostu cen na rynku UE. Z danych komisji Europejskiej wynika, że przeciętna cena trzody klasy E średnio w Unii na początku lipca (4.07) wynosiła 160,36 euro/100 kg i była o 27% wyższa niż na początku roku.

 

- Dalszy wzrost cen na rynku unijnym może spowodować, że dynamika wzrostu eksportu z Unii może wyhamować w drugiej połowie roku, niemniej prawdopodobnie ze względu na wciąż wysokie zapotrzebowanie na rynku chińskim, wzrost eksportu będzie się utrzymywał. Czynnikiem sprzyjającym pozostanie prawdopodobnie słabe euro w stosunku do dolara – komentuje Dziwulski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

eksport wieprzowiny RSS ALERT    /    rynek wieprzowiny w UE RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    Mariusz Dziwulski RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.167.18.170
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.