Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Niemiecki rynek gęsiny szansą dla polskich eksporterów

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 25-09-2014, 08:39
Niemiecki rynek gęsiny szansą dla polskich eksporterów
(fot. PTWP)

Mięso gęsie stanowi niewielki i zmniejszający się odsetek globalnych obrotów handlowych mięsem drobiowym. W 2001 roku gęsina stanowiła 0,6 proc., a w 2012 roku już tylko 0,2 proc. całego światowego importu mięsa drobiowego. Rośnie znaczenie lokalne mięsa gęsiego. W 2001-2012 światowa produkcja gęsiny zwiększyła się o ponad jedną trzecią, ale wolumen międzynarodowego handlu tym mięsem zmniejszył się o ok. 30 proc. - zauważa w wywiadzie dr Grzegorz Dybowski z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

- Niemcy są największym importerem gęsiego mięsa na świecie. Jaka jest specyfika niemieckiego rynku gęsiny? Dlaczego nasi sąsiedzi importują gęsinę na tak dużą skalę?

- Produkcja mięsa gęsiego w Niemczech jest relatywnie stabilna w długim okresie. Średnio w latach 2001-2003 kształtowała się na poziomie ok. 4 tys. ton, a w latach 2010-2013 wynosiła 4,5 tys. ton. To o 12,5 proc. więcej. Wzrost ten nie miał jednak cech wyraźnej tendencji rozwojowej. Niemcy występują w międzynarodowych obrotach gęsiną przede wszystkim jako duży jej importer, choć zjawisko handlu wewnątrzgałęziowego, tj. równoczesnego eksportu i importu, ma stale miejsce. W ostatnich dziesięciu latach, Niemcy reeksportowały część importowanej gęsiny, o czym świadczy okresowo wyższy poziom importu niż krajowej konsumpcji. Udział importu mięsa gęsiego w całkowitym jego spożyciu na rynku wewnętrznym wahał się od 89,5 proc. do 113,2 proc. Zasadniczym źródłem pokrycia popytu krajowego na mięso gęsie w Niemczech jest więc import. Mimo wzrostu produkcji niemieckiej o 12,5 proc., jej udział w całkowitej podaży gęsiny zwiększył się zaledwie z 12 proc. średnio w latach 2001-2003 do 14 proc. w okresie 2010-2013. Stąd duży import tego mięsa. Jeśli chodzi o specyfikę rynku niemieckiego, to charakteryzuje się on dużą sezonowością. Gęsi spożywa się głównie w okresie jesienno-zimowym, ale w Niemczech zdecydowana większość konsumpcji przypada na okres od Świętego Marcina do Świąt Bożego Narodzenia.

- Zdecydowana większość niemieckiego importu gęsiny pochodzi zza wschodniej granicy. Dlaczego Niemcy tak bardzo polubili sprowadzane stamtąd mięso? Co stanowi o jego atrakcyjności? Na ile wynika ona ze specyficznych zalet produkowanego u nas mięsa, a na ile jest konsekwencją bieżącej sytuacji w światowych handlu i produkcji?

- Na rynku gęsiny występuje relatywnie niewielu graczy. W Europie większymi producentami tego mięsa oprócz Polski i Niemiec, są jeszcze Węgry i Francja. Jednak młoda gęś owsiana z certyfikatem QAFP charakteryzuje się szczególnymi walorami, w tym zwłaszcza smakowitością, wynikającą z technologii tuczu. Młoda polska gęś owsiana jest to produkt chroniony na rynku Unii Europejskiej znakiem pochodzenia. Ponadto istnieje długa, można powiedzieć wielowiekowa tradycja sprzedaży gęsi z Europy Środkowo-Wschodniej do Niemiec. To decyduje o trwałych relacjach handlowych.

- Jakie państwa zaopatrują niemiecki rynek gęsiny?

- Na niemieckim rynku gęsiny występuje dwóch czołowych dostawców. Są to Polska i Węgry. Polska umocniła ostatnio swą pozycję, podczas gdy znaczenie Węgier osłabło. Świadczy o tym porównanie dynamiki niemieckiego importu gęsiny z obu tych krajów. W latach 2010-2012, w relacji do okresu 2001-2003, niemiecki import tuszek i elementów gęsich z Polski zwiększył się o 3,6 proc., w tym przywóz tuszek był o 5,8 proc. większy. W tym samym okresie import z Węgier obniżył się o 27,3 proc., w tym tuszek aż o 35 proc., a elementów o 23,7 proc. Udział Polski w całkowitym niemieckim imporcie tuszek i elementów gęsich zwiększył się z 58,6 proc. do 65,3 proc., a Węgier zmniejszył z 41,4 proc. do 32 proc. Węgry zanotowały spadek udziału w rynku niemieckim we wszystkich asortymentach mięsa gęsiego.

Dla konsumenta niemieckiego kraj pochodzenia gęsiny nie zawsze jest w pełni rozpoznawalny na rynku, gdyż towar przybiera często nazwę dystrybutora. Młoda gęś owsiana, oparta na rodzimej rasie „biała kołudzka", to gęś o szczególnych walorach smakowych z powodu karmienia w ostatniej fazie tuczu wyłącznie owsem. Gęś węgierska to gatunek mniej wymagający, szybko rosnący o dużej odporności fizycznej. W tuczu, jako pasza, wykorzystywana jest głównie kukurydza. Gęś węgierska jest szczególnie podatna na stłuszczanie wątroby, dlatego ok. 50 proc. chowu przeznacza się tam na ten specyficzny rodzaj produkcji.

- Mięso gęsi cieszy się dużą popularnością w Niemczech, natomiast w większości krajów, w tym w Polsce, spożywa się go bardzo mało lub niemalże w ogóle. Co blokuje wzrost popularności gęsiny na innych rynkach?

- Gęsina to mięso specyficzne, a chów gęsi nie należy do łatwych. Mimo, że prowadzi się już produkcję brojlerów gęsich, to jednak ten gatunek drobiu nie jest szczególnie przydatny do takiego chowu. Zarówno przyrosty wagi, jak i niższa intensywność produkcji nie sprzyjają koncentracji ptaków na małej przestrzeni, a to oznacza niższe zyski. Szczególnie przy tak silnym uzależnieniu od jednego rynku zbytu i przy dużej sezonowości produkcji i konsumpcji. Część konsumentów obawia się też, że gęsina to mięso tłuste i niezdrowe. Takie przekonania nie mają nic wspólnego z rzeczywistością, ale postawy i przyzwyczajenia konsumenckie przełamuje się trudno.

- Czy i w jaki sposób konsumpcja gęsiny zmieniła się w Niemczech na przestrzeni ostatnich lat? Jakie są przewidywania co do przyszłości niemieckiego rynku gęsiny, a tym samym jakie są prognozy dla polskiego eksportu?

- Gęsina na rynku niemieckim jest mięsem relatywnie drogim. Średnio w 2012 roku za 1 kg mrożonej tuszki gęsiej trzeba było zapłacić ok. 5 euro, tj. tyle samo co za 1 kg wieprzowiny na pieczeń. Cena 1 kg mrożonego kurczaka wynosiła wówczas tylko ok. 2,20 euro. Świeża tuszka gęsia lub jej elementy kosztowały przeciętnie 9-10 euro za 1 kg, podczas gdy świeży kurczak 4,15 euro/kg, a filet z piersi indyka ok. 7 euro/kg. Ceny mięsa gęsiego w sezonie, tj. od października do grudnia, są zwykle o kilkanaście procent wyższe niż w pierwszych miesiącach roku, kiedy wyprzedawane są jeszcze zapasy z roku poprzedniego.

Średnio w latach 2010-2012, w porównaniu z okresem 2001-2003, spożycie mięsa gęsiego w Niemczech spadło o ponad 11 proc. Taka tendencja występuje szczególnie w grupie konsumentów młodszych. Silny spadek sprzedaży gęsiny do Niemiec obserwowany był także w 2012 roku. Niewątpliwie związane to było z kryzysem gospodarczym w Europie i skłonnością konsumentów do poszukiwania tańszych produktów w celu ograniczenia wydatków budżetów domowych. Niższe ceny tego mięsa w 2013 roku, spowodowane relatywnie dużymi zapasami towaru z roku poprzedniego, i wprawdzie niewielka, ale jednak poprawa koniunktury gospodarczej, przyczyniły się do ponownego zwiększenia spożycia.
Chociaż nie wydaje się aby w krótkim czasie możliwe było odwrócenie długookresowej spadkowej tendencji konsumpcji gęsiny w Niemczech, to jednak przełamanie niekorzystnego trendu ostatnich lat i powrót do spożycia na poziomie 32-33 tys. ton rocznie jest całkiem prawdopodobne. Niemcy nie przestaną być krajem silnie uzależnionym od importu w zaspokajaniu wewnętrznego popytu na gęsinę. Przewidywany wzrost spożycia pociągnie więc za sobą zwiększenie importu do ok. 27-28 tys. ton rocznie. Ważne jest, żeby przechwycić jak największą część tego dodatkowego popytu, wyprzedzając konkurencję.

- Co powinniśmy zrobić, żeby jeszcze bardziej zwiększyć eksport gęsiny do Niemiec?

- Powinniśmy przede wszystkim utrzymywać wysoką jakość mięsa gęsiego sprzedawanego na niemieckim rynku i informować o tym i o walorach gęsiny niemieckiego konsumenta. Powinniśmy także zwiększyć rozpoznawalność polskiego towaru na rynku detalicznym w Niemczech poprzez wyróżniające się opakowania jednostkowe i właściwe etykietowanie. Ważną rzeczą jest też zwalczanie nieprawdziwych opinii o systemie chowu gęsi w Polsce, które głównie za sprawą mediów, docierają do niemieckiego odbiorcy. Temu właśnie ma służyć objęcie gęsiny systemem gwarantowanej jakości mięsa drobiowego sprzedawanego ze znakiem QAFP. Kampania promocyjna i informacyjna prowadzona szeroko na rynku niemieckim w ramach programu promocji mięsa gęsiego powinna sprzyjać wzrostowi sprzedaży głównie przez zmianę wizerunku polskiej gęsiny, zmianę nastawienia konsumenta do tego mięsa i pełne informowanie o jego walorach i sposobach przygotowania smakowitych dań.

- Jakie kraje oprócz Niemiec konsumują gęsinę na znaczną skalę i jakie są szanse Polski na zaistnienia na tych rynkach?

- Mięso gęsie stanowi niewielki i zmniejszający się odsetek globalnych obrotów handlowych mięsem drobiowym. W 2001 roku gęsina stanowiła 0,6 proc., a w 2012 roku już tylko 0,2 proc. całego światowego importu mięsa drobiowego. Rośnie znaczenie lokalne mięsa gęsiego. W 2001-2012 światowa produkcja gęsiny zwiększyła się o ponad jedną trzecią, ale wolumen międzynarodowego handlu tym mięsem zmniejszył się o ok. 30 proc. Do obrotów światowych trafia obecnie mniej niż 1,5 proc. globalnej produkcji, podczas gdy jeszcze w 2001 roku - 2,6 proc. Gęsi są więc konsumowane przede wszystkim w krajach, które je produkują. Prawie 90 proc. międzynarodowych obrotów dokonuje się w Europie. Poza tym na rynku światowym występują jeszcze Chiny i Meksyk. Polska zajmuje korzystną pozycję na rynku największego importera gęsiny, jakim są Niemcy i tu powinna upatrywać możliwości rozwojowych. Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • producent 25-09-2014, 21:31:
Nie ma się co dziwić. Wspierajmy dalej monopol a niedlugo zostanie tylko dwóch producentow na rynku...
  • KASIA 25-09-2014, 09:49:
W MOJEJ RODZINIE HODUJĄ KUZYNI GĘSI. LEDWO WIĄŻĄ KONIEC Z KOŃCEM...

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (24 516) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH