Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polskie firmy chcą zwiększyć eksport żywności do USA

  • Autor: PAP
  • Data: 18-06-2012, 19:14

Ponad 30 firm z branży spożywczej promuje swoje produkty na międzynarodowych targach żywności Fancy Food Show w Waszyngtonie. To największa prezentacja polskiej żywności i zarazem eksportowa oferta na rynek USA. Firmy liczą na nowe kontrakty.

Polsko-amerykańska współpraca w rolnictwie ma długie tradycje, ale przez wiele lat opierała się głównie na pomocy eksperckiej. Obecnie koncentruje się na szkoleniach weterynaryjnych i doradztwie rolniczym - poinformował wiceminister rolnictwa Andrzej Butra podczas konferencji prasowej w Waszyngtonie.

Rolnictwo i przemysł rolno-spożywczy to jedyna gałąź, która przynosi dochód w handlu zagranicznym - podkreślił Butra. W 2011 r. Polska wywiozła w ubiegłym roku żywność o wartości ok. 15 mld euro wobec ok. 13,5 mld euro w 2010 r. Nadwyżka eksportu nad importem wyniosła 2,64 mld euro.

Według wiceministra wymiana produktami rolnymi ze Stanami Zjednoczonymi nie jest duża, ale - jak podkreślił - wiele zależy od aktywności przedsiębiorców.

"Rolą ministerstwa rolnictwa jest +otwarcie+ rynku, a więc uzgodnienie wszystkich warunków eksportu, takich jak np. świadectwa weterynaryjne, a nie załatwianie kontraktów" - powiedział.

Jak mówił, produkujemy dużo więcej żywności niż możemy skonsumować, dlatego koniecznością jest poszukiwanie nowych rynków zbytu. Obecność polskich firm ma targach w Stanach Zjednoczonych jest właśnie takim poszukiwaniem rynków. Oferta jest skierowana przede wszystkim do Polonii, która zna "z dzieciństwa" smak polskiej żywności.

Dodał, że promowanie żywności nie odbywa się tylko w USA, ale jest także prowadzone w wielu innych krajach, np. w Korei, Chinach, Wietnamie, Emiratach Arabskich, Brazylii, Kanadzie.

Obecnie ok. 80 proc. polskich produktów spożywczych znajduje nabywców na rynku Unii Europejskiej i w praktyce nie ma możliwości zwiększenia eksportu do tych krajów.

Ambasador Polski w USA Robert Kupiecki w rozmowie z dziennikarzami zauważył, że barierą w rozwoju handlu żywnością jest brak informacji o polskich produktach. "Jest jeszcze wiele do zrobienia w tym zakresie. Można tego dokonać poprzez organizowanie misji gospodarczych czy udział w tego rodzaju imprezach" - stwierdził. Zaznaczył, że do ambasady wpływa wiele zapytań od firm m.in. ws. nawiązania kontaktów, ale są też prośby o informacje nt. regulacji prawnych w poszczególnych stanach.

Natomiast wiceminister spraw zagranicznych Beata Stelmach, podkreśliła, że Amerykanie wysoko oceniają potencjał Polski, jeśli chodzi o produkty spożywcze. Jej zdaniem dobrze się stało, że wszystkie nasze firmy prezentują swoją ofertę na jednym dużym stoisku narodowym, bo w ten sposób polska promocja staje się widoczna.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (26 484) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 267)


Polecane oferty


Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH