Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Polskie mięso z uboju rytualnego cieszy się popularnością także w krajach UE

- Popyt na mięso pochodzące z uboju rytualnego występuje także w samej Unii Europejskiej, gdzie jest generowany przez społeczność muzułmańską, której liczebność szacuje się na 20-35 milionów - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK.

Polskie mięso z uboju rytualnego cieszy się popularnością także w krajach UE
Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego Banku Zachodniego WBK

Wprowadzenie zakazu uboju rytualnego w Polsce, za wyjątkiem gmin wyznaniowych, przewiduje poselski projekt nowelizacji Ustawy o ochronie zwierząt z 6 listopada. (czytaj więcej)

Grzegorz Rykaczewski nie ma wątpliwości, że zawarte w projekcie ustawy przepisy dotyczące możliwości przeprowadzania uboju rytualnego, nie pozostaną bez wpływu na eksport polskiego mięsa, zarówno wołowego, jak i drobiowego.

- W przypadku drobiu brak możliwości oferowania tego rodzaju mięsa w sposób znaczący utrudni rozwój sprzedaży na rynkach krajów trzecich. Z danych Eurostatu wynika, że w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2017 r. do krajów gdzie dominującą religią jest islam, w tym m.in. na Półwysep Arabski trafił polski drób o wartości ponad 2 mln euro. Z jednej strony jest to niewielka część łącznego eksportu w tym okresie. Z drugiej jednak strony trzeba pamiętać, że branża obecnie podejmuje wiele wysiłków, aby umożliwić dalszy rozwój sprzedaży szczególnie na Bliskim Wschodzie. Jest to o tyle istotne, że nasz główny rynek zbytu drobiu, czyli UE, charakteryzuje się długotrwałą wysoką podażą drobiu. W tej sytuacji sprzedaż poza Unię pozwala osiągnąć lepsze marże - mówi.

Rykaczewski zwraca uwagę, że popyt na mięso pochodzące z uboju rytualnego występuje także w samej Unii Europejskiej, gdzie jest generowany przez społeczność muzułmańską, której liczebność szacuje się na 20-35 milionów.

- Jeśli chodzi o wołowinę, tutaj problem jest podobny. Ponad 80 proc. polskiej wołowiny trafia na rynek UE. Z danych MF (za MRiRW) wynika, że tylko od stycznia do sierpnia br. prawie połowa wartości eksportu nieprzetworzonego mięsa wołowego (ok. 400 mln euro), została wygenerowana na eksporcie do krajów o wysokim udziale muzułmanów w społeczeństwie: Francji, Niemiec i Holandii - dodaje.

Analityk BZ WBK przypomina, że w ostatnich latach mocno rozwija się sprzedaż mięsa halal i koszer poza Unię, głównie do państw, które są zainteresowane tylko mięsem pochodzącym z uboju rytualnego.

- W okresie I-VIII 2017 r. Izrael kupił polską wołowinę o wartości 50 mln euro, co stanowiło 6 proc. łącznej wartości sprzedaży zagranicznej. Szybko rośnie sprzedaż do Turcji, do której eksport jest znowu możliwy od lipca br. Tylko w ciągu dwóch miesięcy trafiło tam mięso o wartości 17 mln euro - dodał.

więcej informacji:

ubój rytualny RSS ALERT    /    Grzegorz Rykaczewski RSS ALERT    /    BZ WBK RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    halal RSS ALERT    /    koszerne mięso RSS ALERT    /    wołowina RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    drób 2017 RSS ALERT    /    wołowina 2017 RSS ALERT    /    eksport drobiu RSS ALERT    /    eksport wołowiny RSS ALERT    /    eksport wołowiny do Izraela RSS ALERT    /    eksport wołowiny do krajów arabskich RSS ALERT    /    muzułmanie RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • eryk 2017-11-22 19:13:04
    I dlatego w interesie niektórych krajów Uni jest aby to zablokować oni traca rynki zbytu a w Polsce jest ogromny wzrost gospodarczy ,to nie przypadek ,dlatego Polacy powinni wykazać sie rozumem i nie zniszczyć strategicznych gałęzi gospodarki ,bo na ten wzrost gospodarczy pracują branże które te przepisy zniszcza .Ile jeszcze zniesie polski rolnik najpierw ASF, teraz zakaz uboju rytualnego i zakaz hodowli zwierzat futerkowych-więs zadecyduje o wyborach i obecny rzad polegnie

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.91.203.233
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.