Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Polskie mięso zdobywa nowe rynki

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 03-11-2015, 14:30
Polskie mięso zdobywa nowe rynki
(fot. PTWP)

Konsumpcja mięsa w UE cały czas rośnie. Niemniej produkcja mięsa, szczególnie drobiowego, w niektórych krajach członkowskich nie rozwija się tak dynamicznie. W tym względzie polscy producenci oraz eksporterzy mają przewagę nad pozostałymi krajami ze Wspólnoty. Związane jest to z wysokim poziomem samowystarczalności w zakresie mięsa drobiowego w Polsce - zauważa w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl analityk rynku Monika Drążek z Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych Banku BGŻ BNP Paribas.

- Jak kształtuje się w tym roku dynamika eksportu polskiego mięsa czerwonego i drobiu?

Polskie mięso czerwone oraz drób cieszą się rosnącym zainteresowaniem na rynku wspólnotowym. Polska jest obecnie wiodącym producentem drobiu w UE z wolumenem produkcji przekraczającym 2 mln t. Szacuje się, że ponad 40 proc. produkcji nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski kierowane jest na rynek wspólnotowy. Niemniej tempo wzrostu sprzedaży na rynek UE wyhamowuje. W okresie pierwszych siedmiu miesięcy bieżącego roku eksport nieprzetworzonego mięsa drobiowego zwiększył się o 10 proc. w ujęciu rocznym, wobec 18 proc. odnotowanych w 2014 r. Dzięki kontynuacji tendencji wzrostowej w eksporcie, udział sprzedaży  nieprzetworzonego mięsa drobiowego z Polski na rynku wspólnotowym wzrósł do 18 proc. w okresie pierwszych siedmiu miesięcy br., wobec 16 proc. w 2014 r. Spodziewamy się, że w kolejnych latach udział Polski w wewnątrzunijnym handlu mięsem drobiowym będzie rósł, ale w wolniejszym tempie.

Podobna sytuacja występuje w sektorze mięsa wieprzowego, gdzie w pierwszych siedmiu miesiącach br. odnotowaliśmy 27-procetowy wzrost sprzedaży na rynek UE, wobec 24 proc. w całym 2014 r. Taki wzrost dynamiki pozwolił na zwiększenie udziału w wewnątrzunijnym handlu z 5 proc. w 2014 r. do 6 proc. w pierwszych sześciu miesiącach br.

- Jakie czynniki wspierają eksporterów?

Mięso czerwone czy drób z Polski sukcesywnie zdobywają rynki w pozostałych krajach członkowskich. Produkty mięsne z Polski charakteryzują się wysoką jakością oraz często konkurencyjną ceną. Polscy producenci oraz eksporterzy szybko realizacją zamówienia nawet na duże partie surowca. Te czynniki są coraz bardziej doceniane przez unijnych partnerów handlowych. Pamiętajmy również, że konsumpcja mięsa w UE cały czas rośnie. Niemniej produkcja mięsa, szczególnie drobiowego, w niektórych krajach członkowskich nie rozwija się tak dynamicznie. W tym względzie polscy producenci oraz eksporterzy mają przewagę nad pozostałymi krajami ze Wspólnoty, związane jest to z wysokim poziomem samowystarczalności w zakresie mięsa drobiowego w Polsce.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (19 968) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH