Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Pomysł podatku od mięsa ma wymiar wyłącznie ideologiczny

- Rozważanie wprowadzenia podatku, w którym cena drobiu wzrosłaby na przykład trzykrotnie nie wydaje się racjonalne ani z finansowego, ani z biznesowego punktu widzenia - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Dariusz Goszczyński, dyrektor generalny Krajowej Rady Drobiarstwa-Izby Gospodarczej.

Pomysł podatku od mięsa ma wymiar wyłącznie ideologiczny
Dyrektor KRD-IG zauważa, że sama produkcja mięsa odpowiada za zaledwie kilka procent z ogólnego wpływu emisji, fot. mat. pras.

Autor: Adam Tubilewicz, portalspozywczy.pl
Data: 06-02-2020, 10:19

Koalicja organizacji pozarządowych TAPP (True Animal Protein Price) zaproponowała Parlamentowi Europejskiemu wprowadzenie tzw. podatku od mięsa. 

Aktywiści chcą podniesienia cen mięsa do 2030 roku: wołowiny/cielęciny o 47 eurocentów (2 zł) za 100 g, wieprzowiny o 36 eurocentów (1,5 zł) za 100 g oraz kurczaka o 17 eurocentów (73 gr) na 100 g. Nowe ceny mogą skutkować w redukcji emisji CO2 nawet o 120 milionów ton w samej Europie, a spożycie mięsa z kurczaka, wieprzowiny i wołowiny zmniejszyłoby się odpowiednio o 30%, 57% i 67%.

W ocenie Dariusza Goszczyńskiego pomysł wprowadzenia podatku od produkcji mięsa ma wymiar wyłącznie ideologiczny.

- Rozumiem, że niektóre partie w Parlamencie Europejskim mogą rozważać wprowadzenie różnych dodatkowych podatków. Jednak produkcja mięsa stanowi tylko niewielką część ogólnej produkcji żywnościowej, a całe rolnictwo generuje wedle danych Parlamentu Europejskiego 8,72% wszystkich gazów cieplarnianych, podczas gdy sektor produkcji energii generuje ponad 80% gazów, z czego ponad 1/3 to transport - mówi.

Dyrektor KRD-IG zauważa, że sama produkcja mięsa stanowi część sektora rolniczego, więc jest to zaledwie kilka procent z ogólnego wpływu emisji.

- Mając to na względzie sądzę, że rozważanie podatku, w którym cena drobiu wzrosłaby na przykład trzykrotnie nie wydaje się racjonalne ani z finansowego, ani z biznesowego punktu widzenia - wskazuje.

Goszczyński podkreśla, że w dyskusji o wprowadzaniu dodatkowych obciążeń podatkowych dla branży drobiarskiej istotna jest odpowiedź na pytanie, czy zasady te zostaną także wprowadzone dla innych podmiotów, które będą miały dostęp do unijnego rynku.

- Jak wiadomo wpływ drobiu na emisje CO2 należy do najniższych wśród wszystkich gatunków zwierząt hodowlanych. Ponadto polski drób jest hodowany wedle bardzo restrykcyjnych zasad unijnych, które gwarantują konsumentom nie tylko bezpieczeństwo, ale także wysoką jakość. Łatwo sobie wyobrazić, co się stanie, jeżeli konsument będzie miał dostęp do bardzo drogiego, wysoko opodatkowanego mięsa z Unii Europejskiej i taniego kurczaka np. z Brazylii. Wprowadzenie takiego rozwiązania tylko dla hodowców unijnych doprowadziłoby wyłącznie do upadku hodowli drobiu w Europie oraz jej szybkiego rozwoju w innych częściach świata - podsumowuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

podatek od mięsa RSS ALERT    /    Dariusz Goszczyński RSS ALERT    /    Krajowa Rada Drobiarstwa RSS ALERT    /    KRD-IG RSS ALERT    /    drób RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.183.113
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
iii

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.