Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Andrzej Goździkowski, prezes Cedrobu: Na rynku drobiu liczy się cena

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 20-10-2014, 13:58
Prezes Cedrobu na FRSiH: Na rynku drobiu liczy się cena
Andrzej Goździkowski, prezes Cedrobu (fot. PTWP)

Rynki arabskie mogą być perspektywiczne dla europejskich eksporterów drobiu. Czy jednak na pewno ich potencjał zostanie przez nas wykorzystany? Kluczowe jest to, aby zmieścić się w kosztach. Pamiętajmy, że na świecie konkurujemy z mistrzami: Brazylijczykami i Amerykanami - powiedział Andrzej Goździkowski, prezes Cedrobu na VII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2014.

W ocenie prezesa Cedrobu, w przypadku mięsa drobiowego cena jest najważniejsza. Dlatego jeśli Europa chce skutecznie budować swoją pozycję na globalnym rynku drobiu, nie ma ucieczki przed optymalizacją kosztów produkcji. - Możemy dużo mówić o jakości i opatrywać produkty różnymi znakami. Możemy używać dźwigni promocyjnych i innych narzędzi marketingowych. Jednak, dopóki będziemy mieć koszty produkcji wyższe niż na świecie, a co za tym idzie, będziemy oferować wyższe ceny, te wszystkie działania nie przyniosą oczekiwanych rezultatów - uważa Andrzej Goździkowski.

- Oczywiście, istnieje pewien margines, który pozwala na zdobywanie rynku, pomimo wyższej ceny danego produktu, ale ten margines oceniam jako minimalny. Ci którzy twierdzą, że można inaczej budować sprzedaż, poprzez znaki, marketing itd., po prostu nie wiedzą o czym mówią - podkreśla prezes Cedrobu. - Warto też zauważyć, że na rynkach zagranicznych tak naprawdę konkurujemy z produktami dobrymi jakościowo - zaznacza.

Zdaniem Goździkowskiego, aby polskie firmy mogły osiągać dobry produkt przy niskich kosztach, potrzebne jest odpowiednie otoczenie. - Żyjąc w Polsce mamy taki a nie inny klimat, oraz określone zasoby produkcji roślinnej. Niemniej, można powiedzieć, że wobec zglobalizowanego już rynku ceny zbóż się zrównały, różnicuje je tylko koszt transportu. Dlatego w hodowli żywca mamy szansę osiągać dobre wyniki. Mamy też spore możliwości w rozwoju eksportu, w tym również na rynki arabskie, takie jak Arabia Saudyjska. Przypomnę, że importuje ona 800 tys. ton drobiu - tłumaczy prezes Cedrobu.

- Rozwój branży drobiarskiej potrzebuje jednak wsparcia w postaci regulacji prawnych, zwłaszcza tych sprzyjających niskim kosztom. Tymczasem w ostatnich latach następuje pewne „szczypanie" producentów, poprzez nowe opłaty, np. na fundusz promocji, który rozchodzi się na działanie biur różnych związków, oraz wycieczki ich przedstawicieli do różnych krajów. Pieniądze idą na promowanie czegoś, co na pewno w przyszłości się skompromituje, o ile już się nie skompromitowało - ocenia.

W opinii Goździkowskiego tego typu opłaty ostatecznie podnoszą jedynie koszty produkcji. - Teraz słyszę o zamiarach wdrożenia funduszu stabilizacji, który znowu zwiększy ponoszone przez nas wydatki. Moim zdaniem powinniśmy unikać wszystkiego, co podnosi sztywne koszty produkcji. Takiego podejścia oczekuję od rządu, polityków i otoczenia administracyjnego - akcentuje nasz rozmówca.

Mimo wszystko prezes Cedrobu z optymizmem patrzy w przyszłość. - Nasi rolnicy, hodowcy i przetwórcy są już profesjonalistami. Nauczyliśmy się wszystkiego, co potrzebne, aby konkurować z zagranicznymi firmami. Myślę, że jako branża jesteśmy w stanie dynamicznie się rozwijać - prognozuje Andrzej Goździkowski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • edorado 23-10-2014, 09:35:
100% racji.Koszty produkcji, jeszcze raz koszty produkcji. Istnieją jeszcze rezerwy, które należy szybko wykorzystać.
  • Zośka 21-10-2014, 12:28:
Oczywiście pan Prezes ma rację. Po funduszu na promocję mięsa szykuje się kolejny skok na kasę w postaci funduszu stabilizacyjnego. Zresztą "promocja" mięsa się kończy więc trzeba wymyślić coś nowego. Prezes UPEMI p. Różański temu zaradzi.

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNERZY SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 389) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 263)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH