Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Drosedu: Handel ze Wschodem jest trudny

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 23-07-2015, 09:12
Prezes Drosedu: Handel ze Wschodem jest trudny
Jacek Lewicki, prezes Grupy Drosed (fot. mat.pras.)

Rynek wschodni jest bardzo trudny. Łatwiej działa się na rynkach, które funkcjonują w sposób racjonalny i przewidywalny, gdzie sytuacja uzależniona jest w większym stopniu od ekonomii niż od innych czynników - zauważa w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jacek Lewicki, prezes Grupy Drosed.

- Jak ważne były dla Pana firmy kontakty gospodarcze z kontrahentami na Wschodzie?

Kontakty gospodarcze naszej firmy ze wschodnimi kontrahentami nie miały wielkiej skali w odniesieniu do całości naszego biznesu jako grupy kapitałowej, choć już w poszczególnych spółkach ich udział bywał czasami bardziej znaczący. Natomiast trzeba przyznać, że handel ze Wschodem pozwalał nam na lepsze zarządzanie bilansowaniem całości produkcji. Dzięki niemu mieliśmy możliwość zagospodarowania produktów, które są trudniejsze do sprzedania na polskim rynku. Pod tym względem sytuacja sprzed embarga była dla nas wygodniejsza niż obecna. Precyzując, w kurczaku mamy kilka elementów, spośród których najlepiej sprzedaje się filet i to ten produkt jako kraj eksportujemy na zachód Europy. Nieco trudniej handluje się tylnymi elementami. Część z nich była sprzedawana do Rosji. Mamy też kości, z których powstaje mięso odkostnione mechanicznie, czyli MOM. Również ten produkt był częściowo lokowany na rynku rosyjskim.  

- Dlaczego wybrał Pan kraje Wspólnoty Niepodległych Państw na miejsce robienia interesów?

Dla nas decydująca była skala rynku oraz jego charakterystyka - inne oczekiwania odbiorców niż w przypadku rynku wewnętrznego czy rynków zachodnich. Nie bez znaczenia była też bliskość rynków wschodnich. Eksport odbywał się z zakładu w Siedlcach, którego położenie geograficzne ułatwiało kontakty handlowe.

- Jakiej wysokości obroty łączyły Drosed z kontrahentami na Wschodzie?

Tak jak wspomniałem, nie był to istotny fragment obrotów w ramach całej grupy. Jednak stanowił on istotną wartość dla firmy, ponieważ pozwalał on na funkcjonowanie w pewnego rodzaju bezpiecznym obszarze z frakcjami, którymi nie ma możliwości handlu w Polsce czy na Zachodzie.

- Jak na kontaktach ze wschodnimi partnerami odbiło się napięcie polityczne, które ujawniło się zimą 2014 r.?

Blokada importu drobiu zaczęła obowiązywać w latem 2014 r. W pierwszym etapie zostaliśmy odcięci od rynku Kaliningradu a jest to obszar, który w największym stopniu przetwarzał surowce i później reeksportował je go Rosji. Po paru miesiącach zamknął się przed nami również rynek Białorusi, czyli drugiego najbardziej znaczącego dla nas rynku spośród rynków Wschodnich, który wcześniej przejął część wysyłek z zamkniętego Kaliningradu, przejmując rolę dostarczyciela zaopatrzenia Moskwy i Petersburga. Jak zatem odbiło się to na Drosedzie? W przypadku jednego zakładu automatycznie straciliśmy kilka procent sprzedaży. Musieliśmy przekierować ją w inne obszary.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (23 182) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH