Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Prezes Drosedu: Segment żywności bezglutenowej jest perspektywiczny

Polski segment żywności bezglutenowej jest stosunkowo młody, ale bardzo perspektywiczny - ocenia w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Jacek Lewicki, prezes Drosedu.

Prezes Drosedu: Segment żywności bezglutenowej jest perspektywiczny
Jacek Lewicki, prezes Drosedu

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 30-05-2014, 15:39
- Jakie widzi Pan perspektywy przed rynkiem żywności bezglutenowej?

- Segment żywności bezglutenowej jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się na świecie segmentów rynku artykułów spożywczych. Największą sprzedaż produkty z tej grupy osiągają w Stanach Zjednoczonych, a spośród krajów europejskich - w Niemczech i we Włoszech. Polski segment żywności bezglutenowej jest stosunkowo młody, ale bardzo perspektywiczny. Świadczy o tym wciąż powiększająca się liczba konsumentów wrażliwych na różnego rodzaju alergeny, w tym gluten, a także rosnąca świadomość Polaków w zakresie dostępnych zamienników glutenu. Pomagają w tym akcje edukacyjne oraz coraz czytelniejsze systemy znakowania żywności bezglutenowej. Np. europejski system oznaczania tzw. „Przekreślony kłos", którego administratorem w Polsce jest Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej, cieszy się dużą rozpoznawalnością w grupie osób dotkniętych nietolerancją glutenu. Spodziewamy się, że jego znajomość wciąż będzie rosnąć.

- Jaką rolę spełnia gluten w procesie produkcji przetworów mięsnych?

- Białko pszenicy, tj. gluten, ma szerokie zastosowanie w produkcji żywności. W przemyśle wędliniarskim składniki zawierające gluten wykorzystywane są m.in. do poprawy zwięzłości i struktury produktów. Istnieje jednak szereg substancji, które mogą z powodzeniem je zastąpić. Są to np. pochodne soi oraz różnego rodzaju błonników.

- Czy koszt produkcji wyrobów bezglutenowych jest znacznie wyższy od produkcji standardowego asortymentu?

- Koszty produkcji wyrobów zawierających gluten oraz bez niego są zbliżone, stąd ich ceny półkowe są porównywalne.

- Czy z produkcją wyrobów bezglutenowych wiążą się jakiegoś rodzaju innowacje technologiczne?

- Do produkcji wyrobów bezglutenowych nie jest wymagane żadne specjalistyczne wyposażenie techniczne. Kluczem jest właściwa organizacja procesu produkcji. Konieczne jest oddzielenie linii produkcyjnej produktów bezglutenowych od tej, na której wytwarzane są produkty zwierające gluten. Ma to na celu zminimalizowanie ryzyka zanieczyszczenia glutenem wyrobu bezglutenowego.

- Jak wygląda proces certyfikacji produkcji bezglutenowej?

- W Polsce wyłączną jednostką uprawnioną do przyznawania certyfikatu „Przekreślonego kłosa" oznaczającego produkt bezglutenowy jest Polskie Stowarzyszenie Osób z Celiakią i na Diecie Bezglutenowej. Proces certyfikacji opiera się na restrykcyjnym audycie w zakładzie produkcyjnym, w trakcie którego weryfikowane jest wydzielenie linii produkcyjnej wyłącznie dla produktów bezglutenowych oraz procedury zapewniające bezpieczeństwo tej żywności. W kolejnym etapie przeprowadzane są badania laboratoryjne danego produktu pod kątem zawartości glutenu. „Przekreślony kłos" jest symbolem rozpoznawalnym w całej Europie. Potwierdza bezpieczeństwo i pełną kontrolę żywności bezglutenowej nim oznaczonej. Roczny koszt uzyskania tego znaku to ok. kilka tysięcy zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Jacek Lewicki RSS ALERT    /    Drosed RSS ALERT    /    produkty bezglutenowe RSS ALERT    /    wędliny bezglutenowe RSS ALERT    /    żywność bezglutenowa RSS ALERT    /    certyfikacja produkcji bezglutenowej RSS ALERT    /    certyfikacja RSS ALERT

KOMENTARZE (4)

  • Krycha 2014-05-31 16:01:50
    Panie Lewicki. Nie dosypuj Pan mąki pszennej do mięsa, a będzie kiełbasa bezglutenowa.
  • oollaa 2014-06-02 09:06:14
    Koszty są porównywalne, ale cena na półce przeważnie nie jest porównywalna. Producenci, handlowcy wykorzystują choroby konsumentów do nabijania sobie kasy ; alergicy nie mają wyboru i muszą zakupić żywność bezpieczną - czyt. dużo droższą.
  • małgośka 2014-06-03 21:54:26
    Panie Prezesie lubi Pan słuchać bajki o europejskim znaku przekreślonego kłosa i to za duże pieniądze a przecież przepisy unijne dokładnie określają jakie warunki ma spełniać wyrób bezglutenowy..Namaluj Pan sobie przekreślony kłos a te kilka tysięcy złoty przeznacz na lepszą jakość waszych wyrobów. A moda na bezglutenową dietę szybko minie i co Pan zrobi ze swoimi wyrobami?
  • bezglutek 2014-06-04 16:55:34
    Kto ma problemy ze sprzedażą kupuje znak przekreślonego kłosa od Polskiego Stowarzyszenia Osób z Celiakią i na diecie bezglutenowej, znak, który nie daje żadnej gwarancji, bo stowarzyszenie nie posiada własnego laboratorium i opiera się na badaniach udostępnionych im przez producenta, od którego wezmą działkę. . W/w Stowarzyszenie ma dobrze opanowany pijar i skutecznie wykorzystuje go wobec nieświadomych producentów. Jako handlowiec wiele razy słyszę ,że koszty tej produkcji są o wiele wyższe niż normalna produkcja, a i koszty zakupu znaku i działki dla stowarzyszenia są nie małe. Więc jak to jest ? Aż dziwne, ze do tej pory nie zainteresowały się tym procederem odpowiednie organy. Na Konferencje organizowaną w maju przez Stowarzyszenie mieli wstęp tylko producenci, którzy kupili od nich znak. Konferencja organizowana z publicznych pieniędzy , miedzy innymi z 1% od obywateli, ograniczyła osobom na diecie zapoznanie się z ofertą tych co nie kupili znaku, a mają produkty bezglutenowe o światowej renomie. Pytanie ? gdzie urzędy zwalczające nieuczciwą konkurencję i jak to się ma do pożytku publicznego ?

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.96.39
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.