Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Gobarto: Udział kanału tradycyjnego w polskim handlu nie spadnie poniżej 20 procent

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 25-08-2017, 14:01
Prezes Gobarto: Udział kanału tradycyjnego w polskim handlu nie spadnie poniżej 20 procent
Dariusz Formela, prezes Gobarto

- Od 2011 kiedy rozpoczął się dynamiczny rozwój sieci dyskontów, widzimy mocny spadek liczby tradycyjnych sklepów spożywczych, które są dla nas głównym odbiorcą w dystrybucji. Ten biznes to 20-25 proc. całości handlu w Polsce i myślę, że taki pozostanie patrząc na podobne rynki: Hiszpanię i Włochy - mówi Dariusz Formela, prezes Gobarto.

Prezes Gobarto przyznał, że wzrost przychodów i zysków grupy w I kwartale 2017 (czytaj więcej) wynikał nie tylko ze wzrostu cen wieprzowiny, ale także zwiększania skali biznesu przez spółkę.

- Przejęcia Fermapolu, Bekpolu i Meatpacku dołożyły nam kilkadziesiąt milionów zł. Także pozostałe segmenty działalności perforują lepiej i to nie tylko ze względu na sytuację rynkową, ale i sposób, w jaki ten biznes prowadzimy - dodał.

Formela potwierdził, że wszelkie nadwyżki finansowe Gobarto chce inwestować zarówno w rozwój organiczny, tj. rozbudowę ferm, jak również kolejne przejęcia.

- Obecnie w Grupie mamy 5 tys. ha ziemi własnej i wydzierżawionej. Nie będziemy zwiększać produkcji ubojni w Grąbkowie, jeżeli nie będziemy w stanie utrzymać wolumenu marży. Na przełomie roku otworzyliśmy centrum dystrybucyjne w Gdańsku, które będzie się "wygrzewać" raczej przez lata niż miesiące, bo taka jest dziś specyfika tego biznesu. Hurtownie powstające od zera muszą zdobyć swój rynek, a rynek jest trudny, bo małe sklepy zamykają się, sprzedają dużym graczom albo zrzeszają. Tak więc ten naturalny dla nas rynek stale się zmniejsza - dodał.

Prezes Gobarto przyznał, że zakład produkcyjny w Grąbkowie w I kwartale 2017 roku przy porównywalnej wielkości produkcji, uboju i sprzedaży jak I kw. 2016 był w stanie wygenerować wyższe marże na eksporcie do UE i na rynki trzecie.

- Rynek polski zaczyna się spłycać. Ze względu na wysokie ceny mięs przetwórcy ograniczają lub wygaszają produkcję. Zostają tylko ci producenci wędlin, którzy są efektywnie poukładani kosztowo, mają historyczne zasoby gotówki i są w stanie wytrzymać trudny okres rynkowy. Po wynikach innych spółek widać, że mają problem z rentownością na skutek wysokiej ceny mięsa przy ograniczonej możliwości zmiany cen produktów w kanale nowoczesnym czy tradycyjnym - dodał.

Prezes Gobarto jest zdania, że udział kanału tradycyjnego w polskim handlu ukształtuje się na poziomie 20-25 procent.

- W latach 2009-10 marże w handlu tradycyjnym były jeszcze bardzo przyzwoite. Od 2011 kiedy rozpoczął się dynamiczny rozwój sieci dyskontów, widzimy mocny spadek liczby sklepów spożywczych. Można powiedzieć, że dyskonty wyparły tradycyjne polskie sklepy spożywcze, ale nie tylko. Zabierają rynek także hipermarketom. Dla nas w dystrybucji głównym odbiorcą są małe i średnie sklepy. W tym kanale jesteśmy, ten biznes to 20-25 proc. całości handlu w Polsce i myślę, że on taki będzie patrząc na podobne rynki: Hiszpanię i Włochy. We Francji jego udział kształtuje się już poniżej 10 procent - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (16 946) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.