Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Indykpolu na EEC 2016: Po prostu musimy być lepsi!

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 24-05-2016, 15:07
Prezes Indykpolu na EEC 2016: Po prostu musimy być lepsi!
Piotr Kulikowski, prezes Indykpol SA

Co zrobić, aby zabezpieczyć swoje interesy w związku z nadejściem ery TTIP, i jak osiągać sukcesy na rynkach odległych? Zdaniem Piotra Kulikowskiego, prezesa Indykpol SA, „po prostu musimy być lepsi” - takie wnioski płyną z debaty „Globalna konkurencja na rynku żywności, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Zawsze jest dylemat, czy w eksporcie mamy szansę zbudować marki powszechnie znane na świecie, jak Coca-Cola? Czy może ta szansa jest iluzoryczna? Nasze - polskie przewagi w eksporcie to jednak nie przewaga marki, której de facto nie mamy, ale przewaga dobrego serwisu. Polacy to zaangażowani przedsiębiorcy i menedżerowie, którym chce się pracować, i którzy reagują na potrzeby partnerów. I tym przyciągamy kontrahentów z różnych stron świata. Coraz więcej klientów zgłasza się  do nas z propozycją zlecenia produkcji pod ich brandem. I wybierają polskie firmy nie tylko dlatego, że produkujemy tanio, ale dlatego, że najszybciej potrafimy się dostosować – komentował prezes Kulikowski.

Jego zdaniem polskie firmy muszą aktywnie poszukiwać nowych rynków zbytu. Jednak nie wierzy w to, że np. polska branża drobiarska jest gotowa na inwestycje zagraniczne. – Najpierw musimy się wewnętrznie skonsolidować, a dopiero później myśleć o inwestycjach zagranicznych - dodał.

- Na rynku polskim Indykpol czy Maspex, czyli podmioty osiągające roczne przychody kilku miliardów złotych do ogromne firmy. Jednak na rynku globalnym jesteśmy firmami co najwyżej średnimi – dodał Piotr Kulikowski. 

Prezes Indykpolu wyraził także swoje obawy związane z umową UE i USA o wolnym handlu, czyli TTIP. Jego zdaniem umowa TTIP to spore zagrożenie dla polskiej i europejskiej branży drobiarskiej. Ale dlaczego nie potrafimy być konkurencyjni w stosunku do amerykańskiej produkcji drobiu? Jak tłumaczy prezes, w grę wchodzi kilka przewag. - Po pierwsze, USA posiada warunki naturalne sprzyjające taniej produkcji. Trzeba także wspomnieć o warunkach strukturalnych. W Polsce i w całej Europie jest kultura wspierania farm rodzinnych, a nie wielkoobszarowych, które produkują tańsze surowce rolne. Trzecią przewagą jest przewaga kosztowa – tańsza energia czy transport. Czwarta – to przewaga legislacyjna, czyli to, że sposób / model produkcji w Stanach Zjednoczonych nie jest dopuszczony w UE, i dlatego mamy wyższe standardy jakości. W ślad za tym idą wyższe koszty, więc nie jesteśmy konkurencyjni. Ostatnią jest kalkulacyjna przewaga – dodał.

I tłumaczył, że jest to związane z dzieleniem drobiu do sprzedaży. – Bogate społeczeństwo amerykańskie jest w większości konsumentem piersi drobiowych. A firmy mają taką strukturę kosztów i ceny tych piersi, że cała reszta wychodzi im praktycznie za darmo. W Europie – przez inne ułożenie rynku – mamy inaczej rozłożoną strukturę kosztową. W związku z tym, Amerykanie nie są zainteresowani, aby eksportować do Europy piersi, ale ćwiartkę drobiową. I są gotowi sprzedawać te „części” drobiu prawie w każdej cenie. Dla europejskich producentów to oznacza zabójstwo! – przyznał Piotr Kulikowski.

- Biorąc pod uwagę fakt, że żywność zawsze była dla nas zasobem strategicznym, Europa musi sobie odpowiedzieć na pytania, czy zależy jej bardziej na produkcji lokalnej w Europie, czy godzimy się na to, że będziemy bardzo dużym importerem żywności, a pewne branże zostaną zniszczone – podsumował prezes Indykpol SA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

INDIndykpol SA

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • branżysta 30-05-2016, 15:43:
Indykpol "żyje" z produkcji podstawowej. Własne pisklęta, Pasza, fermy i sprzedaż mięsa. Przetwórstwo do którego ewentualnie można by użyć amerykańskiego mięsa to zaledwie 20% ich biznesu. I przy okazji pytanie- skoro by kupowali amerykańską ćwiartkę to co zrobią ze "swoją"?
  • 05.16. 28-05-2016, 15:39:
Obawy Pana Prezesa są jak sądzę czysto teoretyczne,bowiem Indykpol już dawno jest przygotowany do masowego przerobu sławetnej ćwiartki z kurcząt, która przypłynie w ramach umowy TTIP, bo będą po prostu tańsze. W biznesie nie ma sentymetów !
  • St. 25-05-2016, 22:53:
Szkoda, że wśród hodowców drobiu nie ma nawet kilku procent ludzi o takim poziomie inteligencji jak Piotr Kuligowski . Pamiętam zebranie producentów indyka w Świebodzinie , na którym kilku "mądrali" pokrzykiwało : "jak my padniemy , to i was nie będzie ". Kuligowski patrzył na nich i żaden mięsień mu na twarzy nawet nie drgnął. Z tych 32
hodowców z gorzowskiego, którzy byli na zebraniu - zostało z produkcją dwoje (ela - pozdrowienia) , jeden sprzedał fermę i obronił majątek, reszta zbankrutowała (ich fermy w zasadzie w całości wykupiła spółka Ferma Polska pana Marka Sz.). No cóż, tacy jesteśmy w swojej masie jak ci zbankrutowani drobiarze indyka z gorzowskiego

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH