Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Indykpolu na EEC 2016: Po prostu musimy być lepsi!

  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 24-05-2016, 15:07
Prezes Indykpolu na EEC 2016: Po prostu musimy być lepsi!
Piotr Kulikowski, prezes Indykpol SA

Co zrobić, aby zabezpieczyć swoje interesy w związku z nadejściem ery TTIP, i jak osiągać sukcesy na rynkach odległych? Zdaniem Piotra Kulikowskiego, prezesa Indykpol SA, „po prostu musimy być lepsi” - takie wnioski płyną z debaty „Globalna konkurencja na rynku żywności, która odbyła się podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

- Zawsze jest dylemat, czy w eksporcie mamy szansę zbudować marki powszechnie znane na świecie, jak Coca-Cola? Czy może ta szansa jest iluzoryczna? Nasze - polskie przewagi w eksporcie to jednak nie przewaga marki, której de facto nie mamy, ale przewaga dobrego serwisu. Polacy to zaangażowani przedsiębiorcy i menedżerowie, którym chce się pracować, i którzy reagują na potrzeby partnerów. I tym przyciągamy kontrahentów z różnych stron świata. Coraz więcej klientów zgłasza się  do nas z propozycją zlecenia produkcji pod ich brandem. I wybierają polskie firmy nie tylko dlatego, że produkujemy tanio, ale dlatego, że najszybciej potrafimy się dostosować – komentował prezes Kulikowski.

Jego zdaniem polskie firmy muszą aktywnie poszukiwać nowych rynków zbytu. Jednak nie wierzy w to, że np. polska branża drobiarska jest gotowa na inwestycje zagraniczne. – Najpierw musimy się wewnętrznie skonsolidować, a dopiero później myśleć o inwestycjach zagranicznych - dodał.

- Na rynku polskim Indykpol czy Maspex, czyli podmioty osiągające roczne przychody kilku miliardów złotych do ogromne firmy. Jednak na rynku globalnym jesteśmy firmami co najwyżej średnimi – dodał Piotr Kulikowski. 

Prezes Indykpolu wyraził także swoje obawy związane z umową UE i USA o wolnym handlu, czyli TTIP. Jego zdaniem umowa TTIP to spore zagrożenie dla polskiej i europejskiej branży drobiarskiej. Ale dlaczego nie potrafimy być konkurencyjni w stosunku do amerykańskiej produkcji drobiu? Jak tłumaczy prezes, w grę wchodzi kilka przewag. - Po pierwsze, USA posiada warunki naturalne sprzyjające taniej produkcji. Trzeba także wspomnieć o warunkach strukturalnych. W Polsce i w całej Europie jest kultura wspierania farm rodzinnych, a nie wielkoobszarowych, które produkują tańsze surowce rolne. Trzecią przewagą jest przewaga kosztowa – tańsza energia czy transport. Czwarta – to przewaga legislacyjna, czyli to, że sposób / model produkcji w Stanach Zjednoczonych nie jest dopuszczony w UE, i dlatego mamy wyższe standardy jakości. W ślad za tym idą wyższe koszty, więc nie jesteśmy konkurencyjni. Ostatnią jest kalkulacyjna przewaga – dodał.

I tłumaczył, że jest to związane z dzieleniem drobiu do sprzedaży. – Bogate społeczeństwo amerykańskie jest w większości konsumentem piersi drobiowych. A firmy mają taką strukturę kosztów i ceny tych piersi, że cała reszta wychodzi im praktycznie za darmo. W Europie – przez inne ułożenie rynku – mamy inaczej rozłożoną strukturę kosztową. W związku z tym, Amerykanie nie są zainteresowani, aby eksportować do Europy piersi, ale ćwiartkę drobiową. I są gotowi sprzedawać te „części” drobiu prawie w każdej cenie. Dla europejskich producentów to oznacza zabójstwo! – przyznał Piotr Kulikowski.

- Biorąc pod uwagę fakt, że żywność zawsze była dla nas zasobem strategicznym, Europa musi sobie odpowiedzieć na pytania, czy zależy jej bardziej na produkcji lokalnej w Europie, czy godzimy się na to, że będziemy bardzo dużym importerem żywności, a pewne branże zostaną zniszczone – podsumował prezes Indykpol SA.

Podobał się artykuł? Podziel się!

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

INDIndykpol SA

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • branżysta 30-05-2016, 15:43:
Indykpol "żyje" z produkcji podstawowej. Własne pisklęta, Pasza, fermy i sprzedaż mięsa. Przetwórstwo do którego ewentualnie można by użyć amerykańskiego mięsa to zaledwie 20% ich biznesu. I przy okazji pytanie- skoro by kupowali amerykańską ćwiartkę to co zrobią ze "swoją"?
  • 05.16. 28-05-2016, 15:39:
Obawy Pana Prezesa są jak sądzę czysto teoretyczne,bowiem Indykpol już dawno jest przygotowany do masowego przerobu sławetnej ćwiartki z kurcząt, która przypłynie w ramach umowy TTIP, bo będą po prostu tańsze. W biznesie nie ma sentymetów !
  • St. 25-05-2016, 22:53:
Szkoda, że wśród hodowców drobiu nie ma nawet kilku procent ludzi o takim poziomie inteligencji jak Piotr Kuligowski . Pamiętam zebranie producentów indyka w Świebodzinie , na którym kilku "mądrali" pokrzykiwało : "jak my padniemy , to i was nie będzie ". Kuligowski patrzył na nich i żaden mięsień mu na twarzy nawet nie drgnął. Z tych 32
hodowców z gorzowskiego, którzy byli na zebraniu - zostało z produkcją dwoje (ela - pozdrowienia) , jeden sprzedał fermę i obronił majątek, reszta zbankrutowała (ich fermy w zasadzie w całości wykupiła spółka Ferma Polska pana Marka Sz.). No cóż, tacy jesteśmy w swojej masie jak ci zbankrutowani drobiarze indyka z gorzowskiego

Zobacz wszystkie komentarze (3)

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 661) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.