Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Prezes Instytutu Grabskiego: Branża mięsna znalazła się w trudnym położeniu

Nadchodzą trudne czasy dla producentów wieprzowiny. Natomiast drobiarze mają obecnie całkiem dobry okres. Ceny płacone producentom żywca za indyki są o około 7 proc. wyższe niż przed rokiem. Wołowina pozostanie w bieżącym roku na niezmienionym poziomie - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Marcin Wroński, prezes Instytutu Rozwoju Rolnictwa im. Władysława Grabskiego.

Prezes Instytutu Grabskiego: Branża mięsna znalazła się w trudnym położeniu
Marcin Wroński, prezes Instytutu Rozwoju Rolnictwa im. Władysława Grabskiego (fot. materiały prasowe)
- Czy branża mięsna ma szansę wypracować w tym roku przyzwoite wyniki?

- Obecnie branża mięsna odczuwa skutki rosyjskiego embarga. Straty związane z brakiem eksportu szacuje się na kilka milinów złotych dziennie. Wszystko zależy od tego jak długo to potrwa, czy nie wystąpi panika wśród konsumentów, itd.

- A jeśli spojrzymy na rynek z pominięciem segmentu wieprzowiny?

- Dość dobry czas jest obecnie dla drobiarzy. Ceny płacone producentom żywca za indyki są o około 7 proc. wyższe niż przed rokiem. Wołowina pozostanie w bieżącym roku na niezmienionym poziomie.

- Czy należy się spodziewać zmian w strukturze spożycia produktów mięsnych?

- W perspektywie ostatnich kilkunastu lat wieprzowina notuje okresowe spadki i wzrosty w spożyciu w Polsce, które mieszczą się w granicach 36-45 kg/osobę. Stałą tendencję spadkową od 10 lat wykazała wołowina. W 2003 roku w Polsce spożycie wołowiny wynosiło ponad 19 kg/osobę, a obecnie około 2 kg/osobę. Równo ze spadkiem spożycia wołowiny nastąpił wzrost spożycia i produkcji drobiu. W 2003 r. wynosił on 6 kg/osobę, a obecnie niecałe 27 kg/osobę. Spożycie mięsa z indyka lub kurczaka jest już w Polsce wyższe od średniego spożycia w Unii Europejskiej.

- Co można prognozwać, jeśli chodzi o eksport?

- Saldo obrotów polskiego handlu wołowiną i drobiem podwoiło się w ciągu ostatnich 10 lat. Wieprzowina zanotowała spadek z 130 mln Euro na początku wieku, do -330 mln Euro obecnie. Wpływ na czynniki eksportowe ma cena mięsa, kurs waluty, umowy między UE, a innymi krajami, rozpoznawalność naszego mięsa i inne.

- Czy Pana zdaniem konsolidacja branży nabierze rozpędu?

- Duże zakłady mięsne będą umacniać swoje pozycje przejmując mniejsze podmioty, wprowadzając przy tym nowoczesne technologie i poszerzając swój zakres działalności. Jest to nieuniknione. Pokazują to przykłady w innych państwach. Małe i średnie firmy, jeżeli będę miały rozpoznawalną markę na rynku lokalnym, lub będą produkować unikalne produkty to też mają szanse na dalsze funkcjonowanie.

- Czy kryzysowa sytuacja na rynku mięsa mocno przełoży się na poziom inwestycji?

- Inwestycje w przemyśle mięsnym są na wysokim poziomie. Firmy wdrażają głównie zmiany technologiczne, oraz innowacje w procesach produkcyjnych. Jednak na wielkość inwestycji w tym roku rzeczywiście może mieć wpływ rosyjskie embargo.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (1)

  • pozdrowienia z biura mięsa 2014-03-11 16:34:26
    Sensownie. Pracowałem z panem Marcinem jak był prezesem Agencji Rynku Rolnego. Pozdrawiam.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.212.243.191
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.