Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes PZPBM: Tylko bliska współpraca przetwórców z producentami podniesie konkurencyjność polskiego mięsa

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 05-12-2008, 15:14
Prezes PZPBM: Tylko bliska współpraca przetwórców z producentami podniesie konkurencyjność polskiego mięsa

- Analizując strategię niemieckiego sektora wieprzowiny można powiedzieć, że realizuje on strategię - „silne przetwórstwo siłą zaplecza surowcowego". Jeżeli chodzi o polski sektor wieprzowiny to już w 2006 roku Niemcy oceniali, że nie stanowi on w najbliższych latach zagrożenia dla ich pozycji konkurencyjnej, co okazało się niestety prognozą trafną. Za silnych konkurentów w sektorze uważali jedynie Danię i Hiszpanię - mówi Jerzy Wierzbicki, prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Bydła Mięsnego.

- Przysłuchując się dyskusjom w polskich mediach, wymianom poglądów nie mogę oprzeć się wrażeniu, że warto i należy przekonywać polskich przetwórców, aby myśleli i działali w kategoriach wspólnego z rolnikami budowania przewag konkurencyjnych. Aby rozmawiali i pracowali metody na bardziej sprawiedliwy podział wartości dodanej między rolnikami przetwórcami i handlem. Przykład rynku wieprzowego jest ostrzeżeniem i dowodzi, że polscy rolnicy nie musza produkować jeśli nie osiągają rentowności - mówi Jerzy Wierzbicki.

- Jest to istotna przesłanka dla sektora mleczarstwa w nadchodzącej trudnej sytuacji. Skutki finansowe niższej efektywności przetwórstwa niż w UE15, przenoszone na rolników mogą skutkować wygaszaniem produkcji mleka - podkreśla prezes PZPBM.

Wierzbicki uważa, że na tym tle można postawić pytanie o przyczyny wywołania dyskusji, na temat kto ma być odpowiedzialny za przetwórstwo spożywcze, czy Minister Rolnictwa czy Gospodarki. U podstaw takiej dyskusji tkwi oczekiwanie przetwórców aby władze zapewniły pełną niezależności przetwórców od polskiej bazy surowcowej, otwarcie się na zakup surowca z dowolnego miejsca na świecie co jest trendem niebezpiecznym dla polskiego rolnictwa ale i w długiej perspektywie także dla polskiego przetwórstwa. - Warto zadać sobie pytanie czy zasadne jest podzielenie odpowiedzialności za polską Wspólną Politykę Rolną w odróżnieniu od podziału kompetencji w Komisji Europejskiej. Czy podzielenie odpowiedzialności i środków usprawni proces decyzyjny, czy przyczyni się do wypracowania bardziej korzystnych rozwiązań dla polskiego rolnictwa i przetwórstwa? - dopytuje prezes PZPBM.

Według Jerzego Wierzbickiego dzięki tej sytuacji możemy odpowiedzieć także na drugie pytanie - „Kogo i jak ma wspierać państwo".  - Możliwości budowania strategii przez niemieckich kolegów, czy kolegów z innych krajów UE15 zostały stworzone dzięki sprawnej, skutecznej polityce państwa. To państwo stworzyło podstawy do finansowania badań marketingowych w sektorze rolnych pod nadzorem branż, finansowania prac nad strategia i realizacji strategii, do wzmocnienia pozycji organizacji branżowych, do integracji poziomej i pionowej. W Polsce takie działania jeśli już są podejmowane to mało skutecznie - zwraca uwagę Wierzbicki. 

Dodaje również, że od 3 lat brak ustawy o funduszach promocji, słabe i nieliczne grupy producentów rolnych, słabe finansowo organizacje branżowe. Niezbędna jest zmiana polityki Państwa, wywołanie głębokich zmian w mechanizmach finansowania organizacji branżowych, skonstruowanie i uruchomienie takich mechanizmów, które za kilka lat zaowocują silnymi finansowo i organizacyjnie reprezentacjami w poszczególnych grupach produktów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • KKrajewski 06-12-2008, 13:42:
Drogą do konkurencyjności jest integracja łańcucha od pola do stołu! Gdy ta integracja istnieje jak w sektorze mleczarskim mamy siłę polskiego sektora i obronę wspólnych interesów, wspólne programy, finansowanie rozowju i wspólny fundusz promocji- mimo podzielenia na kilka organizacji branżowych. W sektorze mięsnym - pieszczoszku transformacji -ta prawda jeszcze nie dotarła do świadomości wszystkich, stąd nadal dreptanie w miejscu. W obecnej sytuacji chyba tylko szybkie uruchomienie funduszy promocji może coś zmienić w dobrym kierunku! Popieram

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 451) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH