Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Prezes Seko o skutkach zakazu handlu w niedziele

Zakaz handlu w niedziele, obowiązujący od 1 marca 2018 r., od początku budził wiele emocji. Choć od jego wprowadzenia minęło zaledwie kilka miesięcy, pojawiły się już pierwsze raporty, dotyczące wpływu zmian na branżę handlową. O efektach ustawy, a także opinii Polaków na ten temat, mówi prezes Seko, Kazimierz Kustra.

Prezes Seko o skutkach zakazu handlu w niedziele
Kazimierz Kustra, fot. mat. pras.

Autor: informacja prasowa
Data: 29-11-2018, 10:12

Firma badawcza Nielsen przygotowała analizę branży handlowej na podstawie danych od marca do lipca 2018 r. Wynika z niej, że najbardziej na wprowadzeniu ustawy zyskały stacje benzynowe, których koszyk zakupowy art. spożywczych, chemii oraz papierosów wzrósł o 22,6%. Straciły za to hipermarkety – koszyk sprzedaży zmniejszył się o 0,8%.

– To nie jest tak, że wprowadzenie jednej ustawy zmieni z dnia na dzień nawyki konsumentów. Po tych kilku miesiącach obowiązywania zakazu handlu widać wyraźnie, że przyzwyczajenia klientów pozostały, a potrzeba robienia zakupów w niedzielę nadal funkcjonuje. Teraz jest ona po prostu zaspokajana w innych punktach niż dotychczas – komentuje Kazimierz Kustra, prezes Seko.

Według badań, przeprowadzonych na zlecenie ISBnews przez Ogólnopolski Panel badawczy Ariadna, 51% Polaków nadal dokonuje zakupów w niedzielę w sklepach ustawowo wyłączonych z zakazu. Ma to jednak swoje wady: 74% respondentów uważa, że ceny za te same produkty są wyższe niż sprzed wejścia ustawy w życie.

– Jest to z pewnością jedna z konsekwencji wprowadzenia ograniczenia sprzedaży w niedziele. Mniejsze punkty handlowe z reguły mają wyższe ceny z powodu mniejszych zamówień hurtowych. Konsumenci, decydujący się na zakupy w tych miejscach, odczuwają to we własnych portfelach –dodaje Kustra.

Kazimierz Kustra ocenia jednak, że niezależnie od wprowadzonych zmian, handel poradził sobie na wysokim poziomie.

– Przykładem są tu dyskonty, których przemyślane akcje marketingowe doprowadziły do częściowych zmian nawyków konsumenckich. Niektóre sieci zachęcają swoich klientów do robienia zakupów w piątki oraz soboty, co przynosi efekty – według analizy Nielsena udział rynkowy dyskontów zwiększył się z 32,4% do 33,2% i jest najprawdopodobniej powiązane z nawoływaniem do robienia zakupów w inne dni tygodnia.

Zdaniem prezesa Seko to pokazuje, że niezależnie od regulacji prawnych, wolny rynek zawsze dostosowuje się do wprowadzanych zmian.

– Nasza firma Seko funkcjonuje na rynku od 1992 r. Przez ten czas nauczyliśmy się elastyczności, którą prowokowały nie tylko ustawy, ale też inne czynniki rynkowe czy środowiskowe. Każda firma, niezależnie od branży, umiejąca dostosować się do zmian, znajdzie sposób na dotarcie do konsumentów. Tak zrobiły np. stacje benzynowe, które pod wpływem zakazu handlu w niedzielę zwiększyły swój asortyment spożywczy. – mówi.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

SEKSeko SA

więcej informacji:

Kazimierz Kustra RSS ALERT    /    Seko RSS ALERT    /    ryby RSS ALERT    /    handel w niedziele RSS ALERT    /    zakaz handlu w niedziele RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.205.176.100
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.