Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prezes Silesia: Poziom inwestycji w branży mięsnej będzie spadał

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 26-06-2012, 08:44
Prezes Silesia: Poziom inwestycji w branży mięsnej będzie spadał
Krzysztof Woźnica, prezes ZM Silesia

Zarówno ten rok, jak i kolejne lata przyniosą spory spadek poziomu inwestycji w branży mięsnej. Dopiero znacząca poprawa kondycji ekonomicznej zakładów mięsnych może zaowocować zmianą tego trendu - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl Krzysztof Woźnica, prezes Zakładów Mięsnych Silesia.

- Mówi się, że w sektorze mięsnym spada poziom inwestycji. Czy to prawda?

- Decyzje inwestycyjne są pochodną wielu czynników natury ekonomicznej. Najkrócej można to ująć zależnością - jaka kondycja branży, taki i poziom inwestycji. W mojej ocenie zarówno ten rok, jak i kolejne lata przyniosą spory spadek poziomu inwestycji w branży mięsnej. Dopiero znacząca poprawa kondycji ekonomicznej zakładów mięsnych może zaowocować zmianą tego trendu.

- W co będą inwestować firmy mięsne?

- Z racji trudnej sytuacji w sektorze przetwórstwa mięsnego, inwestycje zakładów przetwórczych skupiać się będą raczej na odtwarzaniu majątku produkcyjnego, a zdecydowanie w mniejszym stopniu na innowacyjności. Z uwagi na nadwyżki mocy produkcyjnych oraz przeinwestowanie zakładów mięsnych, wykluczam działania konsolidacyjne na większą skalę. Automatyzacja przemysłu mięsnego przebiega dość powoli, głównie ze względu na relacje kosztu pracy ludzkiej w naszym kraju do kosztu zakupu w pełni automatycznych ciągów produkcyjnych. Im szybciej będzie rósł koszt pracy ludzkiej, tym szybciej zakłady mięsne będą się decydowały na inwestycje w automatyzację procesów produkcyjnych.

- Czy afera solna przełoży się na tegoroczne wyniki producentów wędlin?

- Aferę solną oceniam w kategoriach wydarzenia medialnego, którego wydźwięk rzucił spory cień na branżę mięsną. Mimo tego, że jej uczestnikami było raptem kilka zakładów przetwórczych, to skutki rynkowe odczuła z pewnością cała branża. Osobiście nie sądzę, żeby afera miała przełożenie na wyniki firm mięsnych. Natomiast zdecydowanie wpłynęła niekorzystnie na i tak nie najlepszy wizerunek w oczach konsumentów polskich wędlin.

- Również na rynkach zagranicznych?

- Niestety, wydźwięk afery solnej na rynkach eksportowych był znacznie większy, niż w kraju. Lobby branżowe w państwach, które importują mięso i przetwory mięsne z naszego kraju, bardzo skutecznie wykorzystało aferę solną do dyskredytowania polskiej żywności. Zakłady przetwórcze musiały podjąć szereg działań, aby utrzymać sprzedaż na tych rynkach i odbudować zaufanie do polskiej żywności. Zarówno najwyższe władze państwowe, służby weterynaryjne jak i media powinny wyciągnąć wnioski z tej lekcji, by w przyszłości przy podobnego rodzaju wydarzeniach nie wyrządzać szkody dla reputacji polskiej żywności.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (2)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Jarek 26-06-2012, 12:14:
Inwestycje będą (właściwie to są) - mają natomiast inną strukturę niż w latach ubiegłych. Przyszły czasy na ekonomię skali.
Duże plasterkownie. Wszystko szykowane pod sieci supermarketów, ale także pod sieci małych sklepów.
Średni gracze będą wypierani z rynku.

Rosnący brak zaufanie klienta do przetwórni mięsnych sprzyja rozwojowi dużych zakładów oraz małych zakładów lokalnych.
Średniej wielkości zakład, który prowadzi ekonomię "receptury" jest dzisiaj zagrożony.
  • Janko 26-06-2012, 09:18:
Zgadzam się z tym co mówi Pan Woźnica. To najlepszy dowód na to, że obserwuje rynek, analizuje zachowania konsumentów oraz konkurencji. Wielu przedsiębiorców patrzy tylko na ciągle spadające wyniki nie wyciągając z tego żadnych wniosków. Niebawem brutalna rzeczywistość zweryfikuje bezczynność oraz niemoc wielu takich zakładów..

Zobacz wszystkie komentarze (2)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (20 087) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 271)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH