Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Problemy z dostępnością jaj ujawniły słabe punkty w relacjach producentów i sieci handlowych

- Problemy z dostępnością jaj zanotowane w Polsce generują pojawienie się pytań o sposób zagwarantowania obu stronom ciągłości dostaw ale też o warunki finansowe współpracy producentów z sieciami handlowymi - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Grzegorz Rykaczewski, analityk agrobiznesu w BZ WBK, fot. PTWP

Problemy z dostępnością jaj ujawniły słabe punkty w relacjach producentów i sieci handlowych
Grzegorz Rykaczewski, fot. PTWP

W ocenie Grzegorza Rykaczewskiego, problem z dostępnością jaj w sklepach spożywczych, który pojawił się w drugiej połowie października, był konsekwencją spadku podaży jaj na unijnym rynku.

- Niższa podaż na zachodzie Europy była spodziewana z uwagi na tzw. aferę fipronilową, której rezultatem była likwidacja części bazy produkcyjnej. Sporym zaskoczeniem był natomiast skala spadku podaży. Kraje zachodnie zwiększyły import jaj w celu zaspokojenia popytu na rynkach wewnętrznych. Pojawiła się też presja na ceny. Z tej sytuacji korzystają Polscy producenci i eksporterzy jaj - dodaje.

Z danych MF wynika, że tylko w sierpniu, a więc na początku afery fipronilowej, z Polski wywieziono za granicę 50 tys. t jaj, tj. o 163% więcej niż w tym samym miesiącu 2016 r.

- Nie dysponujemy jeszcze danymi za kolejne miesiące, ale na podstawie wzrostu cen w Polsce oraz problemów z dostępnością jaj w sklepach, można domniemywać, że zarówno we wrześniu, jak i w październiku eksport jaj utrzymywał się na wysokim poziomie. A z danych MRiRW wynika, że średnia cena sprzedaży jaj kl. M w zakładach pakujących w październiku była o 31% wyższa w relacji rocznej.
Co ciekawe, znacznie podrożały też jaj do przemysłu. W październiku w skupie za jaja do przetwórstwa płacono przeciętnie 6 514 zł/t, tj. o 140% więcej niż rok wcześniej - mówi Rykaczewski.

W ocenie analityka spadek podaży za zachodzie Europy był większy niż przewidywano na początku.

- W rezultacie można spodziewać się, że jej odbudowa zajmie więcej czasu. Oczekujemy jednak, że w najbliższych miesiącach sytuacja na rynku zacznie się poprawiać. Popyt w innych krajach pozostanie wysoki, jednak nie powinny się powtórzyć problemy z dostępnością jaj w sklepach. Należy za to liczyć się z tym, że przynajmniej do końca roku ceny jaj będą znacznie wyższe niż rok wcześniej - mówi.

Rykaczewski zwraca uwagę, że problemy z dostępnością jaj zanotowane w Polsce generują pojawienie się pytań o sposób zagwarantowania obu stronom ciągłości dostaw ale też o warunki finansowe współpracy producentów z sieciami handlowymi.

- Obecna sytuacja pokazała słabe punkty tych relacji. Bardzo istotną kwestią są tutaj zapisy umowne regulujące zasady współpracy pomiędzy konkretnymi odbiorcami i producentami jaj. Przez długi czas mieliśmy do czynienia z wysoką podażą, kiedy to producent jaj był na słabszej pozycji. Natomiast te role odwracają się podczas takich zawirowań rynkowych, z jakimi mamy do czynienia w drugiej połowie bieżącego roku. Warto też pamiętać, że sytuacja na rynku jaj potrafi zmienić się w bardzo krótkim czasie. W przypadku wystąpienia nagłego dużego niedoboru, wyzwaniem jest import odpowiedniego wolumenu. Jest to kolejny argument do tego, aby poprawiać współpracę pomiędzy uczestnikami rynku - podsumowuje analityk BZ WBK.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

jaja RSS ALERT    /    Grzegorz Rykaczewski RSS ALERT    /    BZ WBK RSS ALERT    /    fipronil RSS ALERT    /    ceny jaj 2017 RSS ALERT    /    ceny jaj RSS ALERT    /    sieci handlowe w Polsce RSS ALERT    /    produkcja jaj RSS ALERT    /    eksport jaj RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.147.142.16
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.