Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu
Mięso

Problemy ZM Kania nie są dowodem na niestabilność branży mięsnej w Polsce

- Przy licznych wyzwaniach branży warto zauważyć, że zakłady mięsne w tej niełatwej rzeczywistości dość dobrze sobie radzą. Mamy oczywiście wahania cen surowca, które w tym roku są dla niektórych dotkliwe. Nie jest to sytuacja normalna, ale z danych za 2018 r. czy prognoz na 2019 rok widać, że przemysł mięsny jest stabilny i nie odbiega od innych segmentów krajowego sektora rolno-spożywczego - mówił Grzegorz Rykaczewski, analityk sektora rolno-spożywczego w Santander Bank Polska podczas Kongresu MEATing 2019.

Problemy ZM Kania nie są dowodem na niestabilność branży mięsnej w Polsce
Grzegorz Rykaczewski, fot. MEATing 2019

Autor: Adam Tubilewicz, Portalspozywczy.pl
Data: 25-06-2019, 14:30

Grzegorz Rykaczewski zauważył, że przetwórstwo mięsa to sektor o relatywnie niskiej marży.

- O ile na poziomie całej produkcji żywności nadwyżka operacyjna wynosi ok. 7-8 proc. przychodów to gdy schodzimy na przetwórstwo marża operacyjna kształtuje się w granicach 4-6 proc. w zależności od roku. Dlatego z uwagi na niską marżę przemysł mięsny idzie w kierunku większych wolumenów. Firmy radzą sobie różnie. W segmencie uboju bydła i trzody marżowości kształtują się na poziomie operacyjnym 4-5 proc. W drobiu jest trochę lepiej. Z tego bierze się integracja pionowa, która w drobiarstwie jest nieco łatwiejsza, z kolei w trzodzie czy bydle trudniejsza. Co do zasady tego typu działania wymagają zaangażowania dużego kapitału, co stanowi pewną barierę rozwoju. Duże zakłady mogą sobie na to pozwolić. Mniejsze firmy mają własne marki albo współpracują z innymi. Każdy próbuje znaleźć drogę dla siebie - dodał.

Analityk przypomniał, że za 6 z 29 mld zł wartości polskiego eksportu rolno-spożywczego odpowiada mięso i jego przetwory.

- Oczywiście, większość tego mięsa wyjeżdża w postaci nieprzetworzonej, ale na szczęście coraz więcej eksportujemy także przetworów. To dobrze, bo jesteśmy w stanie w coraz większym stopniu budować marżę i zakłady na tym zyskują. Natomiast nie jest to łatwy kierunek rozwoju. W przypadku produktów nieprzetworzonych decydujące znaczenie mają często kwestie polityczne czy administracyjne jak w przypadku ASF. Na szczęście wydaje się, że zakończyły się już dyskusje na temat uboju rytualnego. To istotne, bo sprzedaż wołowiny do Turcji i Izraela to kolejny sposób na budowanie większej marży przez zakłady. Wciąż mamy możliwość eksportu wieprzowiny do USA. Drugiego tak dużego rynku pozaunijnego nie mamy, bo nikt nie wierzy w rychły powrót do Rosji czy do Chin - dodał.

Rykaczewski odniósł się także do problemów ZM Henryk Kania i tezy jakoby miały one świadczyć o gorszej kondycji całej branży.

- Przy licznych wyzwaniach warto jednak zauważyć, że zakłady mięsne w niełatwej rzeczywistości dość dobrze sobie radzą. Pamiętajmy, że branża mięsna w Polsce to ok. 700 firm. Gdy analizujemy przetwórstwo przemysłowe, nie widać żeby w branży mięsnej miał się wydarzyć armagedon. Owszem, są wyzwania, jest konsolidacja, rozdrobnienie, ale te procesy dzieją się od lat. Mamy oczywiście wahania cen surowca, które są dotkliwe w tym roku dla niektórych. To wyzwanie, ale przemysł mięsny przyzwyczajony jest długookresowo do wahań surowca. Nie jest to sytuacja normalna, ale z danych za 2018 r. czy prognoz na 2019 rok widać, że przemysł mięsny jest stabilny i nie odbiega od innych segmentów krajowego sektora rolno-spożywczego - dodał.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Grzegorz Rykaczewski RSS ALERT    /    ZM Kania RSS ALERT    /    konsolidacja branży mięsnej RSS ALERT    /    branża mięsna RSS ALERT    /    mięso RSS ALERT    /    wieprzowina RSS ALERT    /    wołowina RSS ALERT    /    drób RSS ALERT    /    eksport mięsa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.242.193.41
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.