Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci wieprzowiny zwiększyli eksport do Japonii

  • Autor: PAP
  • Data: 14-06-2013, 08:19

O prawie 15 proc. spadła w zeszłym roku wymiana handlowa Polski z Japonią. Mimo małej aktywności polskich firm na tamtejszym rynku Japończycy importują od nas coraz więcej. Jednak przez kryzys w Europie ich eksport do Polski jest coraz mniejszy.

W weekend do Warszawy na spotkanie Grupy Wyszehradzkiej przyjedzie premier Japonii premier Shinzo Abe. Towarzyszyć mu będą wiceministrowie: spraw zagranicznych, gospodarki, transportu i turystyki. Japonia jest drugą najbardziej technologicznie rozwiniętą gospodarką świata. Canon, Sony, Toyota, Toshiba - to tylko niektóre bardzo znane marki, które wywodzą się z kraju kwitnącej wiśni. Władze w Tokio od 20 lat jednak nie mogą sobie poradzić ze stagnacją gospodarczą. W 2012 r. wzrost gospodarczy wynosił 2 proc. (w 2011 r. minus 0,8 proc.).

Zajmująca do 2009 r. drugie pod względem wielkości na świecie japońska gospodarka musiała ustąpić miejsca Chinom. Według CIA World Fact Book 2012, w zeszłym roku Japonia została wyprzedzona przez Indie i teraz - pod względem wysokości PKB liczonego na bazie parytetu siły nabywczej - zajmuje czwarte miejsce na świecie.

Ekonomia wyspy w ostatnich latach przeżyła dwa silne wstrząsy. Najpierw dotknął ją globalny kryzys finansowy w 2008 r., a później w 2011 r., faktycznie trzęsienie ziemi. W ostatnich pięciu latach Japonia wpadała w recesję trzy razy. Jej dług publiczny stale rośnie od ponad 20 lat. W 2012 roku osiągnął poziom 220 proc. PKB, czyli sporo więcej niż pogrążonej w kryzysie z powodu nadmiernego zadłużenia Grecji. Z kolej deficyt budżetowy Japonii był w 2012 r. na poziomie 10 proc. PKB.

Nowym władzom Japonii (premier Abe objął swoje stanowisko w grudniu) zależy na pobudzeniu gospodarki. Abe rozpoczął oparty na trzech filarach program ożywienia. Pierwszym z nich był ogłoszony w styczniu pakiet stymulacyjny wartości 105 mld dol., drugim - nowa polityka banku centralnego, która zakłada wpompowywanie do gospodarki miliardów jenów tak, by w ciągu dwóch lat osiągać inflację na poziomie 2 proc. Ostatni z filarów to zaprezentowana w ostatnich dniach długoterminowa strategia wzrostu.

Działania banku centralnego doprowadziły do osłabienia się jena, co poprawia sytuację japońskich eksporterów. A sytuacja ta, choćby na przykładzie Polski, w ostatnich latach nie była najlepsza. Według danych naszego ministerstwa gospodarki w 2012 r. import do Polski z Japonii spadł o 17 proc. i był na podobnym poziomie jak w 2007 r. W 2012 r. odnotowano znaczny spadek obrotów dwustronnych do poziomu 2,6 mld Euro (w porównaniu z 3,1 mld Euro w 2011 r.).

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 928) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.