Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Producenci wołowiny chcą zwiększenia spożycia tego mięsa w Polsce

  • Autor: PAP
  • Data: 20-05-2012, 17:07
Producenci wołowiny chcą zwiększenia spożycia tego mięsa w Polsce
Spożycie mięsa wołowego spada. Obecnie wynosi około 3kg rocznie na osobę

Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego rozwija produkcję wysokiej jakości wołowiny. Jej zalety kulinarne, jak np. kruchość mięsa, ma być gwarantowana przez certyfikat QMP. Te działania mają spowodować zwiększenie spożycia wołowiny w Polsce.

Spożycie mięsa wołowego spada w naszym kraju od kilku lat. Obecnie wynosi ono ok. 3 kg rocznie na osobę, podczas gdy jeszcze w 2000 r. przeciętny Polak zjadał 10,7 kg wołowiny.

Według prof. Krystyny Gutkowskiej ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), Polacy jedzą mniej wołowiny, ponieważ częściej wybierają inne gatunki mięsa - wieprzowinę i drób. Powodem takich decyzji jest cena, ale także jakość mięsa. Drób i wieprzowina jest tańsza od wołowiny, a ponadto łatwiej i szybciej można je przyrządzić.

Po to, by odwrócić ten trend, PZPBM postanowiło produkować mięso takiej jakości, by odpowiadało wymaganiom konsumentów. Stworzenie polskiego systemu QMP poprzedziła analiza podobnych systemów w innych krajach, m.in. w Hiszpanii, Szkocji, Anglii, Irlandii czy Austrii. Przede wszystkim zwrócono uwagę na identyfikowalność produktu, czyli możliwość prześledzenia drogi produktu - od zagrody do stołu.

System QMP jest otwarty dla wszystkich chętnych. Działa od końca 2010 r. Producent, który spełnia jego wymogi, otrzymuje odpowiedni certyfikat nadany przez niezależną instytucję certyfikującą, zaś przetwórcom kapituła nadaje prawa do oznaczania produktów znakiem QMP.

Obecnie do polskich sklepów trafia wołowina o zróżnicowanej jakości. Przeważnie mięso to jest twarde i wymaga długiego przygotowania, co zniechęca gospodynie do zakupu.

Nad doskonaleniem systemu QMP pracują naukowcy SGGW oraz Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. "W tym projekcie wychodzimy z założenia, że to konsument ostatecznie decyduje, co chce kupować, w jakim standardzie i w jakiej cenie" - informuje prof. SGGW Agnieszka Wierzbicka. Oczekiwania konsumentów są określane na podstawie badań konsumenckich. Wynika z nich, że najważniejsza jest dla nich kruchość i soczystość mięsa i w tym kierunku prowadzone są prace nad doborem ras bydła, a także sposobem karmienia zwierząt.

Jak zauważyła Wierzbicka, wołowina ma wysokie walory odżywcze - dostarcza dużo białka i energii, a zawiera mało tłuszczu. Jest źródłem dobrze przyswajalnego żelaza, miedzi oraz przeciwutleniaczy ważnych w profilaktyce nowotworowej.

Mięso wyprodukowane w systemie jakości ma być oznaczane znakiem QMP, który ma gwarantować, że jest to produkt o wysokiej jakości. Jednak konsument musi się liczyć z tym, że wołowe mięso kulinarne będzie droższe niż to, które znajduje się obecnie w sklepach. Mimo to, polski konsument jest gotów zapłacić nieco wyższą cenę (o ok. 20 proc.) za wołowinę o wysokiej i gwarantowanej jakości kulinarnej. Potwierdzają to wyniki badań i dotychczasowe doświadczenia w sprzedaży wołowiny QMP w warszawskich placówkach Makro Cash & Cary - informuje prezes Zrzeszenia Jerzy Wierzbicki.

W Makro testy sprzedaży wołowiny QMP trwały przez prawie dwa lata, teraz ta hurtownia chce rozszerzyć handel. Także coraz więcej restauracji jest zainteresowanych tym mięsem. W 2011 r., w porównaniu do poprzedniego, sprzedaż wołowiny wzrosła o blisko 300 proc., mimo niewielkiej promocji - podkreśla Wierzbicki.

Dodaje, że Polskie Zrzeszenie Producentów Bydła Mięsnego, które podjęło się wprowadzenia na polski rynek wołowiny kulinarnej gwarantowanej jakości, musi nie tylko zorganizować produkcję bydła rzeźnego w Polsce, które nadawałoby się na ten cel (90 proc. bydła - to rasy mleczne), ale też przekonać zakłady mięsne, że produkcja wołowiny jakościowej musi uwzględniać odpowiedni rozbiór, dojrzewanie, porcjowanie i przygotowanie mięsa na rynek, a takie podejście przyniesie im odpowiednie zyski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE: (1)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • mat 21-05-2012, 09:16:
Co z tego jak jest droga! Biedota moze sobie pozwolic na wolowine raz czy dwa razy w miesiac ale nie na codzien!

Zobacz wszystkie komentarze (1)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (22 463) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 270)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH