Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prof. Pisula: Polacy chcą wędlin tanich, ale dobrych jakościowo

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 28-03-2012, 13:30
Prof. Pisula: Polacy chcą wędlin tanich, ale dobrych jakościowo
prof. dr hab. Andrzej Pisula z Zakładu Technologii Mięsa SGGW (fot. portalspozywczy.pl, Paweł Pawłowski/ŻelaznaStudio)

Na rynku mięsa postępuje proces eliminowania producentów nadużywających zaufania kupujących. Chodzi o te firmy, które pod nazwą uznanych asortymentów produkują znacznie gorsze jakościowo wyroby - mówi w wywiadzie dla serwisu portalspozywczy.pl prof. dr hab. Andrzej Pisula z Zakładu Technologii Mięsa SGGW.

- Czy widać postęp we wprowadzaniu przez zakłady mięsne standaryzacji i powtarzalności produkcji?

- Od chwili wycofania Polskich Norm każdy z zakładów mięsnych ma swoje własne receptury ilościowe i czynnościowe, według których produkuje swoje wyroby. W przypadku stosowania Polskich Norm, np. na niektóre asortymenty, może dodatkowo informować o tym kupującego na etykiecie. Informacja na etykiecie, m. in. o składzie surowcowym, jest formą umowy cywilno prawnej między producentem i kupującym. IJHARS kontroluje zgodność informacji z wynikami analiz produktu. Tym samy każdy z producentów ma swoje własne standardy. Duże grupy, jak np. Sokołów czy Animex, wydały katalogi swoich głównych produktów z rysunkami i danymi o składzie, wartości odżywczej itp. Pozostali producenci często produkują asortymenty o określonej nazwie, np. kabanosy, stosując zupełnie inny skład recepturowy niż był w Polskich Normach. Brak jednolitych standardów jest wielkim utrudnieniem dla kupujących, ale jednocześnie pozwala na olbrzymią różnorodność produktów. Ich jakość i ceny są dostosowane do możliwości "portfela" kupującego. To sprawia, że nie ma wyraźnego postępu w wprowadzaniu standardów jakościowych. Zakłady starają się wypracować pozytywną opinię kupujących o własnej marce poprzez produkcję w każdym zakładzie ok. 15-30 proc. asortymentów wysokiej jakości. Pozostała część produkcji to tzw. masówka.

- Nie zachodzi ewolucja w tym zakresie?

- Trudno mówić o ewoluowaniu. Na razie jesteśmy w fazie początkowej. Jedynie zakłady sprzedające produkty do innych krajów UE lub po za nią, zdają sobie sprawę z potrzeby standaryzacji produkcji na wysokim poziomie. Sieci handlowe również wymagają standaryzacji produktów, ale często decyduje cena i wymagania jakościowe ulegają obniżeniu.

- W jakim tempie zyskują popularność systemy jakości produkcji mięsa?

- Systemy produkcji wymagają bardzo starannego i rzeczowego informowania kupującego o przewagach jakościowych produktów uzyskiwanych w ich ramach a tym samym nieco wyższej ceny. Niestety prowadzone kampanie informacyjne nie spełniają tego podstawowego warunku. Dodatkowym problemem jest rozdrobnienie producentów zwierząt i brak zrozumienia, że kupujący decyduje o jakości produktu i tym samym wszyscy uczestnicy procesu produkcyjnego (hodowcy zwierząt, ubojowcy, przetwórcy, handlowcy) muszą dostosować sie do jego wymagań.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.