Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Prof. Pisula: W branży mięsnej przetrwają najmocniejsi

  • Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
  • Data: 28-06-2012, 13:56
Prof. Pisula: W branży mięsnej przetrwają najmocniejsi
prof. dr hab. Andrzej Pisula z Zakładu Technologii Mięsa SGGW

Ilość przejęć w branży mięsnej będzie rosła. Jednak nie wszystkie "słabe" zakłady znajdą nowego właściciela - prognozuje w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl prof. dr hab. Andrzej Pisula z Zakładu Technologii Mięsa SGGW.

- Obserwujemy trend spadkowy, jeśli chodzi o wielkość inwestycji w branży mięsnej. Z czego to wynika?

- W branży mamy znaczny nadmiar mocy przerobowych. Dlatego inwestycje będą podejmowane przez firmy w bardzo wąskim zakresie, tam gdzie istnieją jeszcze "nisze" produkcyjne i handlowe. Trend ten utrzyma się przez 5-7 lat, aż do technicznego zużycia zakupionych maszyn i urządzeń. Inwestycje w budynki będą głównie dotyczyły punktów sprzedaży.

- Jakiego rodzaju „nisze" ma Pan na myśli?

- Nisze produkcyjne to tzw. żywność wygodna, czyli szeroko pojęta garmażerka, konfekcjonowanie mięsa i przetworów. W handlu detalicznym to tworzenie wspólnych centrów sprzedaży, a nie pojedynczych sklepów.

- Firmy nie będą inwestować w automatyzację produkcji?

- Automatyzacja produkcji opłaca się jedynie przy dużej skali produkcji. Bedzie dalej wdrażana, głownie zakładach grup kapitałowych, takich jak Sokołów, Animex, PKM Duda, Tarczyński oraz na terenie dużych zakładów, np. JBB. W Polsce nowe rozwiązania techniczne i technologiczne proponowane są głównie przez sprzedawców maszyn , urządzeń, mieszanek peklujących i dodatków funkcjonalnych. W tym kontekście warto zauważyć, że rola Instytutu, jak również ośrodków akademickich jest znikoma.

- Czy widzi Pan szanse na poprawę rentowności branży mięsnej?

- W 2012 r. Stowarzyszenie Rzeżników i Wędliniarzy organizowało dwa seminaria na temat obniżenia kosztów produkcji. To powinien być ważny element w strategii poszczególnych uczestników rynku. Drugim elementem jest nadmiar mocy produkcyjnych w skali całej branży. Upadłość najgorszych zakładów, przy niezmienionym popycie na mięso i przetwory, poprawi rentowność zakładów, które przetrzymają kryzys.

- Gdzie widzi Pan obszary do wspomnianego „cięcia kosztów" przez firmy mięsne?

- Istnieją możliwości obniżania kosztów w zakresie surowców, poprawności czynności technologicznych, mediów, czyli energii, wody, ścieków itp. Kolejne obszary, które warto przeanalizować pod kątem optymalizacji to pracochłonność i organizacja pracy.

- Kryzys to czas na przejęcia. Ich liczba będzie rosła?

- Tak, ale nie wszystkie "słabe" zakłady znajdą nowego właściciela.

- Spadające pogłowie trzody mocno wpływa na kondycję przetwórców mięsa?

- Zdecydowanie tak. Wskazują na to ceny żywca przekraczające 6,50 PLN za kg., bez możliwości podwyższenia ceny sprzedawanych przetworów. Rynek nie akceptuje podwyżek. Konsumenci nie pozostają wierni markom, lecz w przypadku podniesienia ceny przestawiają się na tańsze asortymenty. Dla branży przetwórców mięsa jest to sytuacja kryzysowa. Przetrwają najmocniejsze zakłady.

- Kto znalazł się w najtrudniejszej sytuacji?

- W najgorszej sytuacji są zakłady średniej wielkości z nie do końca spłaconymi kredytami inwestycyjnymi i słabo rozwiniętą sprzedażą we własnych sklepach.

SPÓŁKI SEKTORA SPOŻYWCZEGO NA GPW

TARTARCZYNSKI

KOMENTARZE: (3)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • AST 02-07-2012, 16:58:
TEŻ MI SENSACJA. A GDZIE PRZETRWAJĄ NAJSŁABSI? ROZUMIE PRZYJDŹ DO MNIE POWIEDZIAŁ PROFESOR.
  • Konsument 01-07-2012, 00:41:
najwyższy czas na edukację klienta w Polsce. W innym przypadku będziemy jeść tylko mom skórki, soję i solankę
Potrzebny jest program edukacyjny - aby konsument był w stanie zrozumieć etykietę.

Z drugiej strony potrzebne są kontrole które, będę pilnowały zgodności deklaracji na etykiecie z rzeczywistością.
  • ala3 29-06-2012, 10:58:
Jeżeli tak się stanie to klęska dla konsumentów, to te wielkie zakłady mięsne produkują ten niezjadliwy szajs !!! Mam nadzieję, że jednak przetrwają mniejsze zakłady bo ich produkcja przeważnie jakościowo jest znacznie lepsza.

Zobacz wszystkie komentarze (3)

PARTNER SERWISU

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (25 610) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH