Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Ptasia grypa testuje odporność polskiej branży drobiarskiej

  • Autor: BGŻ BNP Paribas
  • Data: 17-03-2017, 13:28
Ptasia grypa testuje odporność polskiej branży drobiarskiej
Michał Koleśnikow, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas, fot. PTWP

Grypa ptaków może spowodować pewne zaburzenia w rozwoju branży drobiarskiej w 2017 r., dlatego konieczne są zdecydowane działania minimalizujące wpływ tej choroby - uważa Michał Koleśnikow, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

– Sektor drobiarski w ostatnich latach był w zdecydowanej czołówce najszybciej rozwijających się obszarów polskiego sektora rolno-spożywczego. W latach 2010-2016 średnioroczne tempo wzrostu produkcji mięsa drobiowego w Polsce wynosiło ok. 9 proc., podczas gdy eksport wzrastał  średnio o ok. 16 proc. rocznie. W 2014 r. Polska stała się największym producentem mięsa drobiowego w UE, a w kolejnych dwóch latach umocniła swoją pozycję na tym rynku. Według danych Eurostat, produkcja mięsa drobiowego w Polsce w 2015 r. wyniosła ok. 2,4 mln ton, co stanowiło ok. 17 proc. produkcji unijnej. Te dane plasują Polskę, z udziałem 2,1 proc. produkcji, na wysokiej siódmej pozycji wśród największych producentów na świecie – powiedział Michał Koleśnikow, dyrektor Departamentu Analiz Ekonomicznych, Sektorowych i Rynków Rolnych w Banku BGŻ BNP Paribas.

Krajową produkcję mięsa drobiowego napędza głównie dynamicznie zwiększający się eksport oraz, w mniejszym stopniu, wzrastająca krajowa konsumpcja. Z badań IERiGŻ – PIB wynika, że w 2016 r. wyniosła ona ok. 28,5 kg na 1 mieszkańca i była wyższa o ok. 16 proc. (3,9 kg) niż w 2010 r. Z kolei według wstępnych danych Ministerstwa Finansów (za: MRiRW)  w 2016 r. eksport nieprzetworzonego mięsa i podrobów drobiowych wzrósł o 21 proc. i przekroczył 1,0 mln ton. Oznacza to drugą pozycję w UE za Holandią. Warto jednak pamiętać, że Holandia jest również dużym importerem tego gatunku mięsa. Uwzględniając jedynie eksport netto, Polska jest już największym eksporterem mięsa drobiowego w UE.

Głównym kierunkiem wywozu polskiego mięsa drobiowego są kraje UE, gdzie w 2016 r., przed potwierdzeniem pierwszych ognisk ptasiej grypy, trafiało ok. 76 proc. Sprzedaży zagranicznej. Od lat największym odbiorcą są Niemcy, do których w 2016 r. trafiło ok. 16 proc. wolumenu eksportu. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania, a w dalszej kolejności Czechy i Holandia. Na ważnego odbiorcę w 2016 r. wyrosła również Ukraina odpowiadająca za prawie 6 proc. wolumenu eksportu. Jednak w ostatnich latach z sukcesem zwiększaliśmy również eksport na odleglejsze rynki. Zyskali na znaczeniu tacy odbiorcy jak np.: Hongkong, Chiny czy Benin oraz szereg innych krajów afrykańskich i azjatyckich. Pojawiła się szansa na potencjalnie duży eksport do RPA. Wyniki produkcji i eksportu potwierdzają wysoką konkurencyjność sektora drobiarskiego w Polsce wobec producentów z innych krajów unijnych. 

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (17 824) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.