Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Mięso

Rosnące ceny gęsiny nie zniechęciły Polaków do jej konsumpcji

Od stycznia do sierpnia 2017 roku liczba wstawień piskląt gęsich w Polsce wyniosła 6,3 mln sztuk i spadła o 22 proc. w porównaniu do minionego roku. Ponadto, była mniejsza o 8 proc. niż średnio w analogicznym okresie w latach 2012-2016 – wynika z danych GUS. Mimo rosnących cen tego gatunku mięsa, analitycy Banku BGŻ BNP Paribas oszacowali, że bilansowe spożycie gęsiny w Polsce w 2016 roku wyniosło około 260 g na osobę, co oznacza, że cieszy się popularnością wśród polskich konsumentów.

Rosnące ceny gęsiny nie zniechęciły Polaków do jej konsumpcji

- Zmniejszenie produkcji gęsiny może wynikać m.in. z problemów związanych z grypą ptaków. Do 20 lipca br. Polska nie posiadała statusu kraju wolnego od tej choroby, w związku z tym hodowcy drobiu, w tym również gęsi, borykali się z ograniczeniami eksportowymi – wyjaśnia Magdalena Kowalewska, analityk rynków rolnych Banku BGŻ BNP Paribas.

Mimo wzrostu ceny gęsiny, Polacy coraz chętniej sięgają po ten gatunek mięsa

Spadek produkcji gęsiny znalazł swoje odzwierciedlenie w cenach. Z danych MRiRW wynika, że w br. producenci gęsiny uzyskiwali wyższe ceny niż przed rokiem. Przeciętnie, w październiku br. za kilogram gęsiny w skupie płacono 8,62 zł, czyli o 15 proc. więcej  w stosunku do 2016 roku.

Polska jest jednym z czołowych producentów gęsiny w Unii Europejskiej. Wprawdzie nadal większość produkowanej w Polsce gęsiny wysyłana jest za granicę, jednak coraz częściej gości ona również na polskich stołach.

- Jeszcze kilka lat temu gęsina dostępna była sezonowo i głównie w formie zamrożonej. Obecnie konsumenci coraz chętniej sięgają po ten gatunek mięsa – nie tylko w restauracjach, ale i w domu, chociaż nadal jest to produkt niszowy i ma niewielki udział w całkowitej konsumpcji mięsa drobiowego – mówi Magdalena Kowalewska.

Polska gęsina wciąż króluje na stołach naszych zachodnich sąsiadów

Polska jest również głównym eksporterem gęsiny w krajach Unii Europejskiej. Według danych Eurostat w 2016 roku z Polski wyeksportowano 21,7 tys. ton mięsa i podrobów z gęsi, czyli o 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Tradycyjnie, od wielu lat, głównym odbiorcą polskiej gęsiny są Niemcy, które odpowiadają za 74 proc. wolumenu eksportu tego gatunku mięsa z naszego kraju.

- W 2016 roku do naszych zachodnich sąsiadów wysłaliśmy 16,1 tys. ton gęsiny, czyli o 7 proc. więcej niż w poprzedzającym roku – mówi Magdalena Kowalewska. Co ciekawe, drugim, a jednocześnie głównym pozaunijnym odbiorcą gęsiny był Hongkong, gdzie wyeksportowaliśmy 2,5 tys. ton, czyli o 9 proc. mniej niż przed rokiem – dodaje analityk Banku BGŻ BNP Paribas.

Według danych Eurostat w pierwszych siedmiu miesiącach 2017 roku odnotowano 9. proc. spadek eksportu w relacji rocznej. Nie przesądza to jednak o poziomie eksportu gęsiny w tym roku. Większość ubojów, a także eksportu, odbywa się w drugiej połowie roku. 

Największymi producentami gęsiny na świecie są Chiny i Egipt. Z kolei głównymi konkurentami Polski w Unii Europejskiej są Włochy i Węgry.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

gęsina RSS ALERT    /    Magdalena Kowalewska RSS ALERT    /    BGŻ BNP Paribas RSS ALERT    /    produkcja gęsiny RSS ALERT    /    eksport gęsiny RSS ALERT    /    spożycie mięsa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 54.235.48.106
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

portale w grupie

subskrybuj portalspozywczy.pl

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku

Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze

portalspozywczy.pl w social media

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.