Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rośnie eksport drobiu

  • Autor: Bank Gospodarki Żywnościowej
  • Data: 19-02-2013, 10:26

Rok 2012 był kolejnym udanym okresem dla polskiego eksportu mięsa drobiowego. Potwierdza to wysoki wzrost dynamiki eksportu na poziomie 17% w relacji rocznej. Z kolei w okresie pięciu lat (2008-2012 r.) wolumen wywozu zwiększył się o 77 proc.

Opublikowane niedawno przez Ministerstwo Rolnictwa (MRiRW) statystyki na 2012 r. świadczą o 17% wzroście wolumenu wywozu mięsa drobiowego (o 75 tys. t) do poziomu 517 tys. t. Z kolei eksport żywego drobiu wynosił 13 tys. t, co oznacza 25% wzrost w skali roku. Warto przy tym zauważyć, że znaczna większość wywozu, ponad 80%, przeznaczona jest na rynek unijny. Naszym głównym partnerem handlowym są Niemcy, którzy w 2012 r. zaimportowali ok. 69% całego wyeksportowanego z Polski drobiu żywego (9 tys. t).

Z kolei w segmencie mięsa drobiowego ok. 18% wolumenu trafia do naszego sąsiada. W 2012 r. zaimportował on 92 tys. t mięsa drobiowego, o 11 tys. t więcej niż rok wcześniej, co oznacza 14% wzrost w skali roku. Kolejnym ważnym odbiorcą mięsa z ok. 10% udziałem w eksporcie (50 tys. t mięsa) są Czechy i Wielka Brytania. Dane dla tego drugiego kraju wskazują na silną tendencję wzrostową (wzrost o 16% w relacji rocznej do poziomu ok. 46 tys. t). Niemniej największą dynamikę wzrostu wywozu dla kategorii mięsa drobiowego w 2012 r. zanotowano dla Litwy i Hongkongu. Wolumen eksportu do tych krajów wrósł ponad dwukrotnie, o 13 tys. t, w skali roku. Niemniej, w wypadku tych krajów ich import nadal stanowi jedynie 4% całego wywozu.

Według danych IERGiŻ wywóz mięsa drobiowego i drobiu żywego w 2012 r. stanowił, podobnie jak rok wcześniej, ok. 34% produkcji krajowej. Wskazuje to na rosnącą konsumpcję mięsa drobiowego w kraju i stałe zainteresowanie polskim drobiem na rynkach zewnętrznych. Jak wynika z szacunkowych danych IERGiŻ w 2012 r. w Polsce nastąpił 2% wzrost konsumpcji mięsa drobiowego do poziomu 26kg/osobę w skali roku. Wzrost konsumpcji jak i znaczny wzrost eksportu wydaje się być spowodowany rosnącym zainteresowaniem konsumentów stosunkowo tańszym gatunkiem mięsa. Sprzedaż zagraniczna była dodatkowo wspierana przez korzystną relację kursu walutowego zł w stosunku do euro.

Przy obecnej raczej trudnej sytuacji ekonomicznej w krajach należących do strefy Euro, jak również spowalniającym tempie rozwoju gospodarczego w kraju, widzimy coraz większe zainteresowanie tańszym drobiem. Porównując ceny na poziomie cen żywca w kraju według MRiRW można zauważyć, że żywiec drobiowy przeznaczony na ubój w ostatnim kwartale 2012 r. było o 30% tańszy niż trzoda i 40% niż bydło. Również w handlu zagranicznym, polskie mięso drobiowe jest tańsze niż przeciętnie w UE, a tym bardziej w stosunku do rynku niemieckiego.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WIĘCEJ INFORMACJI

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 386) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.