Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rośnie eksport jaj z UE

  • Autor: Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas
  • Data: 31-05-2016, 16:49
Rośnie eksport jaj z UE
Fot. Shutterstock

- W I kw. 2016 r. kontynuowane były wzrostowe tendencje w sprzedaży jaj z UE na rynki trzecie. Według danych Komisji Europejskiej, po 21-proc. wzroście w 2015 r., w I kw. 2016 r., w porównaniu z analogicznym okresem przed rokiem eksport jaj i przetworów w ekwiwalencie jaj (bez wylęgowych) z Wspólnoty na rynki pozaunijne zwiększył się o 14,7 proc. do 64,2 tys. t - informuje Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Ekspert podkreśla, że w przypadku największego unijnego eksportera jaj, czyli Holandii, odnotowano spadek sprzedaży do krajów trzecich o 6,6 proc. do 21,2 tys. ton co stanowiło 1/3 całkowitego eksportu jaj i przetworów na rynki pozawspólnotowe.

- Podwoił się natomiast eksport tych produktów z Hiszpanii i wyniósł 11,3 tys. t. Taką samą ilość jaj i ich przetworów sprzedano również z Włoch a dynamika wzrostu wyniosła 6,1 proc.. Warto dodać, że eksport jaj z Polski na rynki trzecie zwiększył się w tym okresie o połowę i wyniósł 2,2 tys. t - zaznacza Wyrzykowski.

Jak dodaje największym odbiorcą unijnych jaj stała się Szwajcaria, jednak w pierwszym kwartale 2016 r. w relacji do analogicznego okresu przed rokiem eksport jaj i przetworów jajecznych w ekwiwalencie jaj (bez wylęgowych) zmniejszył się o 5,8 proc. do 10,9 tys. t. 

Ekspert podkreśla, że niedobór jaj w USA, wywołany panującą w ub.r. ptasią grypą w tym kraju spowodował otwarcie tego rynku na jaja z niektórych państwa Wspólnoty. W I kw. 2016 r. do USA z UE sprzedano 10,5 tys. t jaj.

Co ciekawe znaczącym rynkiem dla Wspólnoty staje się Izrael, gdzie wywóz jaj zwiększył ponad 6-krotnie do 6,1 tys. t. Natomiast sprzedaż unijnych jaj do Japonii zmniejszyła się aż o 55 proc. do prawie 7 tys. t, a w przypadku Zjednoczonych Emiratów Arabskich spadek ten wyniósł 21 proc. do 5,5 tys. t. 

- Należy zauważyć, że w I kw. 2016 r. eksport jaj i przetworów jajecznych z UE zwiększył się ze względu na dynamiczny wzrost sprzedaży jaj konsumpcyjnych – o 30,1 proc. do 42,2 tys. t., podczas gdy sprzedaż albumin zmniejszyła się o 13,1 proc. do 21,1 tys. t. W I kw. 2016 r., Polska do krajów trzecich sprzedała 1,4 tys. t jaj konsumpcyjnych, tj. o 68 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. Eksport albumin zwiększył się natomiast o 39 proc. do 702 t - stwierdza Paweł Wyrzykowski, ekspert rynków rolnych, BGŻ BNP Paribas.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 494) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.