REKLAMA

Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

REKLAMA

Royal Canin Polska ukarany za zmowę cenową z dystrybutorami

  • Autor: portalspozywczy.pl / UOKiK
  • Data: 28-01-2014, 11:02

Royal Canin Polska - producent karm dla zwierząt domowych zawarł niedozwolone porozumienie ze swoimi dystrybutorami. Kary nałożone przez Prezes UOKiK na producenta i pięciu dystrybutorów wyniosły ponad 3 mln zł.

REKLAMA

W czerwcu 2011 r. Prezes UOKiK wszczęła postępowanie przeciwko spółce Royal Canin Polska - producentowi karm dla psów i kotów oraz pięciu dystrybutorom jej wyrobów - Kolme z Warszawy, Hurtowni Leków Weterynaryjnych Bayleg z Kunic, Royal Kennel z Wrocławia, Royal-Serwis-Poznań z Suchego Lasu i PHU Parys z Gliwic.

Jak wykazało postępowanie, w lipcu 2010 r. spółka wraz ze swoimi kontrahentami ustaliła, że ograniczy kanały dystrybucji karmy dla psów i kotów z linii "Veterinary Diet", tj. produktów zaliczanych do grupy mieszanek paszowych dietetycznych. Zbiegło się to w czasie z uwagami zgłaszanymi producentowi przez lekarzy weterynarii na temat zbyt niskich cen tych produktów oferowanych w Internecie. Zgodnie z zaleceniem Royal Canin z lipca 2010 r., dystrybutorzy rozpoczęli dystrybucję produktów jedynie lekarzom weterynarii nieprowadzącym sprzedaży internetowej. W okresie późniejszym ograniczenie zostało zmienione w ten sposób, że sprzedaż mogła się odbywać na rzecz sprzedawców, którzy gwarantowali, że podawanie karmy zwierzętom będzie nadzorowane przez weterynarza. Ograniczenia te nie były wymagane przez przepisy weterynaryjne, które nie zaliczają mieszanek paszowych dietetycznych do produktów leczniczych. Wręcz przeciwnie - wskazują na możliwość ich sprzedaży z wykorzystaniem środków porozumiewania się na odległość, np. przez Internet, czy telefonicznie.

Zdaniem Prezes UOKiK, dystrybutorzy wprowadzając nowe zasady dostaw karm linii "Veterinary Diet" chcieli ograniczyć w praktyce wszelkie, z wyjątkiem gabinetów weterynaryjnych, formy sprzedaży tych produktów, w tym również przez Internet. Urząd przeanalizował informacje uzyskane od kilkudziesięciu sprzedawców dotyczące ewentualnych problemów z zakupem karmy tej linii - potwierdziły one materiały zgromadzone w postępowaniu.

Zawężenie kanałów dystrybucji karmy "Veterinary Diet" nie tylko ograniczało konkurencję, lecz miało też zdecydowany wpływ na końcową cenę płaconą przez konsumentów. Prezes UOKiK ustaliła, że gabinety weterynaryjne sprzedają karmy tej linii z marżą 30-40 proc., podczas gdy sklepy internetowe oferują te same produkty z marżą 10-15 proc. Na skutek zawarcia przez sześciu przedsiębiorców nielegalnego porozumienia, konsumenci ponosili znacznie wyższe koszty dietoterapii swoich zwierząt - oprócz wyższej ceny zakupu karmy, musieli dodatkowo opłacać wizyty u weterynarza. Jak dużym dla hodowców problemem było ograniczenie dostępności karmy, potwierdza opublikowana przez nich w Internecie petycja skierowana do Royal Canin, podpisana we wrześniu 2010 r. przez ponad 450 konsumentów, którzy wyrazili swoje zaniepokojenie brakiem dostępności karmy w najwygodniejszym dla nich kanale: e-sprzedaży.

Prezes UOKiK nałożyła na uczestników zmowy kary w łącznej wysokości 3 209 363 zł, w tym 2 086 829 zł na Royal Canin Polska - inicjatora nielegalnego porozumienia. Royal-Serwis-Poznań i PHU Parys zaniechały stosowania zakwestionowanych praktyk. Decyzja nie jest prawomocna, wszyscy uczestnicy porozumienia odwołali się do sądu.

KOMENTARZE: (7)

Wypowiedz się! Twoja opinia jest ważna!

  • Magda 31-07-2015, 17:18:
przestańcie robić z właścicieli zwierzat nieudaczników że nie rozróżniają karm weterynaryjnych sama miałam psa który wymagał diety weterynaryjnej i lekaż napisał mi na kartce dokładną nazwę karmy i wiedziałam co zamawiać przez internet tu chodzi o kasę bo tą samą karmę u weterynaża musiała bym zapłacić 65%drożej i to was boli jeszcze jedna uwaga bo wiadomo sklep internetowy też musi zarobić strach pomyśleć jaki zarobek mają lekarze na 1 worku wkońcu biorą go od producenta wstydżcie się tyle zarabiać na psim i naszym nieszczęściu
  • rybka 04-03-2014, 00:13:
jestem lekarzem weterynarii i stwierdzam, ze nie może być możliwości dowolnego zakupu karm leczniczych przez właścicieli. Właściciele często nie znają angielskiego, a zwłaszcza medycznego, myli im się co to renal a co urinary, nie rozróżniają czy chore nerki czy pęcherz moczowy, a potem koty z chorymi nerkami jedzą urinary , które im te nerki jeszcze bardziej rozwala.
  • an 30-01-2014, 09:30:
Tu nie chodzi o cenę, a o produkt. Poszczególne diety wpływają w specyficzny sposób na organizm zwierząt i mylnie stosując np. dla kota Urinary HD zamiast Urinary S/O - podobna nazwa i podobne opakowanie, to kto bedzie winien za wykończenie nerek kotu - właściciel, lekarz, czy Dystrybutor ? A kot będzie martwy !

Zobacz wszystkie komentarze (7)

REKLAMA
REKLAMA
PARTNER SERWISU
REKLAMA

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


REKLAMA
Oferty pracy (23 587) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 331)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 663)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

REKLAMA

POLECAMY W SERWISACH