Portalspozywczy.pl - portal branży spożywczej i handlu

Rynek jaj przed Wielkanocą. Sytuacja producentów lepsza niż przed rokiem

  • Autor: KIPDiP
  • Data: 14-04-2017, 10:48
Rynek jaj przed Wielkanocą. Sytuacja producentów lepsza niż przed rokiem
fot. shutterstock

Producenci jaj tuż przed Świętami Wielkanocnymi znajdują się w korzystniejszej sytuacji ekonomicznej niż w 2016 roku, kiedy to rosnące koszty produkcji i niski poziom cen uzyskiwany na etapie sprzedaży przez producenta, często nie pokrywały kosztów produkcji - informuje Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz.

Okres przed Wielkanocą charakteryzuje się wysokim popytem na jaja. Rynek sprzedaży detalicznej w tym czasie jest jednym z najbardziej chłonnych w ciągu roku. Jak podkreśla Katarzyna Gawrońska, główny specjalista Krajowej Izby Producentów Drobiu i Pasz, konsumenci najchętniej wybierają jaja klasy wagowej: średnie (M) i duże (L), a przy ich zakupie przede wszystkim sugerują się ceną.

- W handlu detalicznym nie doszło do wzrostu cen jaj. Wręcz przeciwnie, są one oferowane konsumentom w bardzo przystępnych cenach i nadal są najpopularniejszym i najtańszym z produktów w zakupowym koszyku wielkanocnym. Oczywiście zakres cen w handlu zależny jest od rodzaju oferowanego asortymentu, czyli w zależności od systemu chowu, w którym jaja zostały wyprodukowane. Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz sądzi, że zapotrzebowanie na surowiec jajczarski ze strony przemysłu spożywczego, napędzane zwiększonymi spodziewanymi obrotami pracy w cukierniach i piekarniach w okresie przedświątecznym, wzrosło już kilka tygodni temu - dodaje.

W ocenie Izby, po Wielkanocy możemy się spodziewać lekkiej obniżki cen jaj na rynku krajowym, ale nie powinna ona  być tak głęboka jak w okresie letnim 2016 r.

- Latem ubiegłego roku, sytuacja gospodarcza producentów była bardzo trudna, ze względu na długotrwały brak opłacalności produkcji. Dopiero pod koniec 2016 roku nastąpił silny wzrost cen jaj na etapie sprzedaży przez producenta, co przełożyło się na poprawę dochodowości branży w dłuższej perspektywie czasu. Wzrost cen w II połowie tego roku może być stymulowany przez zmiany podaży jaj na rynku, w związku z wzmożoną wymianą stad towarowych kur nieśnych po zakończeniu cyklu produkcyjnego. Z drugiej zaś strony z ich odbudową przez producentów, którzy wcześniej zmuszeni byli do likwidacji stad zakażonych salmonellą - dodaje Gawrońska.

Specjalista KIPDiP dodaje, że wsparciem dla utrzymania cenowej równowagi na krajowym rynku jaj, może być utrzymujący się zwiększony popyt strukturalny na rynku europejskim i spodziewane przyspieszenie w polskim eksporcie w I półroczu 2017 r.  

- Przypominamy, że w 2016 r. nastąpiło wyhamowanie dynamiki sprzedaży zagranicznej jaj spożywczych, która była zaledwie o 1 proc. wyższa r/r. Alternatywą dla zwiększającego się nasycenia rynku unijnego i rosnącej konkurencji, jest próba nawiązywania nowych kontaktów handlowych z krajami trzecimi. Wzmożony popyt na jaja z Polski widoczny jest ze strony konsumentów państw afrykańskich i regionu Bliskiego Wschodu - dodaje.

KOMENTARZE

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ PORTALSPOZYWCZY.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu portalspozywczy.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku


Portal Spożywczy: dołącz do nas na Google+


Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


Oferty pracy (15 208) + DODAJ OFERTĘ



Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • hrk.pl
  • monsterpolska.pl
  • jobs4sales.pl
  • przedstawiciele.pl
  • jobexplorer.pl
  • jobexpress.pl
  • infopraca.pl
  • praca.pl
  • praca.pl
Oferty przetargów (2 782 262)


Polecane oferty


Oferty nieruchomości


Polecane oferty


Nasi partnerzy

  • www.industrial.pl
  • www.nportal.pl
  • tabelaofert.pl
Oferty komunikatów (397 662)


Polecane oferty

Nasz partner

  • www.komunikaty.pl
Obiekty konferencyjne

» Wyszukiwanie zaawansowane

POLECAMY W SERWISACH

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.